POZOR (IŠTE) POZORIŠTE
„Pozorište
je najgeniozniji kompromis čoveka sa samim sobom“
Ronald Harvud
Odavno je postalo
jasno da pozorište ne može da promeni svet, isto onako kao što ni
lepota neće svet spasiti. Ako je to tačno, čemu onda pozorište? U
čemu se onda ogleda njegova uloga? Šta pozorište, kao umetnost,
može doneti savremenom čoveku? Zašto čovekova pozornost i dalje
ište pozorište?
Pozorište je povrh
svega jedna velika sila. Ta njegova silovitost se ogleda u tome što
ono kao umetnost, mimo svih drugih umetnosti, životu gleda pravo u
lice. U tom bliskom kontaktu umetnosti i života pozorište stalno
proverava životne stavove. Pitanja se otvaraju, a odgovori se traže.
U tom proveravanju uvek imamo nova imena, nove predstave, nove
festivale – sve to traje i postaje neotuđivi deo savremenog
čoveka. Zbog toga je pozorište umetnost koja se ne može ničim
zameniti.
Ljudi će u
pozorištu različito reagovati. To je normalno, jer se radi o ličnom
doživaju gledanja u život. Zbog te različitosti pozorište ne može
da bude prazno, ono će uvek u čoveku izazvati određene reakcije,
pokrenuti određene emocije. Interakcija emocija na relaciji glumci –
publika čini pozorište toliko uzbudljivim. Do te interakcije
emocija dolazi zbog toga što u pozorištu imamo i vizuelni i
senzualni dodir. Taj senzualni dodir ima poseban magnetizam.
Pozorište je, pored
toga što je umetnost, i jedan oblik obrazovanja. U pozorištu
postoji živa reč koja, kada se izgovori, retko kada ostaje na
mestu, već se poput grudve snega valja i postaje sve veća i veća.
Ta izgovorena reč deluje na gledaoca na jedan jedinstven način.
Zbog toga je pozorište uvek bilo slika stvarnosti, ogledalo u kojem
se odslikava jedno društvo sa svim svojim slabostima i manama. Ta
socijalna dimenzija predstavlja sponu koja pozorište čini
neizostavnim delom sveukupnog razvoja jednog društva.
Istinitost je
posebna dimenzija pozorišta. U toj istinitosti obitava iskrenost.
Svaki glumac na sceni nosi neku svoju istinu, nosi neku svoju pravdu.
Glumac, igrajući lik pravi svog heroja uz želju da on da živi duže
nego što predstava traje. Ta istinitost i ta iskrenost će biti neka
gledaočeva istina, neka njegova pravda koju će možda samo on
razumeti. Onda to više nije samo igra. Onda to više nije samo
predstava, onda je to životno razmišljanje.
Pozorište je u isto
vreme i jedinstvena umetnost u kojoj se mogu kombinovati i drugi
oblici umetnosti. Tako npr. književni tekst može postati osnova za
dramski tekst, muzika dobija sasvim drugu formulaciju kada se ubaci u
pozorišni kontekst, isto tako i slikarstvo. Savremeni teatar ide
korak dalje, pa se određena rešenja koja su krakteristična za TV
koriste u pozorištu. Realno pozorište u relanom vremenu.
Zašto ljudi idu u
pozorište? Odlazak u pozorište nije strast, nije ni nužnost, a još
manje je obaveza. Aksiom da je odlazak u pozorište jedan od boljih
načina da kulturno provedete slobodno vreme ipak nije dovoljno čvrst
motiv za odlazak ljudi u pozorište. Mora da postoji još nešto.
Može biti da ljudi idu u pozoršte da pronađu odgovore na pitanja
koja im život postavlja. Istina, ti odgovori se mogu naći u
filmovima i knjigama ali kada ih čovek sa scene čuje, to je ona
naša živa reč, ono što ga interesuje, što ga muči, što ga
iskušava, onda je osećaj sasvim drugačiji. Pozorište je hrana za
dušu. Eto, zašto povrh toga što je postalo davno jasno da
pozorište ne može da promeni svet, ono jednako ostaje interesantno
čoveku. Eto zašto naša pozornost ište pozorište.
Коментари
Постави коментар