Пређи на главни садржај

SIMBOLI STVARNOSTI - LASLO NEMET

Do novih saznanja čovek dođe ili namerno tragajući za nečim, ili sasvim slučajno. Tako se i meni dogodilo da sam slučajno došao do jednog saznanja koje mi je priredilo prijatno iznenađenje. U pitanju je upoznavanje sa delom Lasla Nemeta, romanopisca, esejiste i dramskog pisca čiji se književni rad u Mađarskoj protezao tokom XX veka, tačnije do 1975. Moje prijatno iznenađenje se pre svega odnosi na drame koje je Nemet iza sebe ostavio. U pitanju su dvadesetdva dela, čija se sadržina proteže od društvenih do istorijskih odnosa (drame „Sečenji“, „Izdajnik“, „Galilej“, „Gandijeva smrt“). Najčešća tema Nemetovih drama su tragedije, i to tragedije zbog privrženosti istini koja se suprotstavlja sredini i porodici (drame „Blesak munje“, „Trešnjik“, „Pansion Matis“). Za Lasla Nemeta istinoljublje je „najmoćniji i najdublji koren u instinktu zajednice“. Njegovi junaci zbog privrženosti istini dolaze u nevolju. Ta nevolja nije produkt „verske“ istine, kojoj su njegovi junaci privrženi, nego zbog one koja je nastala u tvrdoglavosti. Nemetovi junaci, ako osete opasnost na sopstvenom putu traganja za istinom, od istine se teže odvajaju nego od života. Istina Nemetove junake vodi ka  tragediji. Zapravo, skoro svaki Nemetov dramski lik podseća na okovanog čoveka, baš onako kao što su Laokon i njegovi sinovi obavijeni zmijama. Drame Lasla Nemeta mogu da izgledaju konzervativno u odnosu na dramske pisce sa zapada koji su stvarali u isto vreme kada i on. Odlike njegovih junaka su drukčije. Njegovi junaci streme „osvajanju celovitosti“, sredina ne može da ih proguta. Laslo Nemet u svojim dramama eksperimentiše formom, te je iz tog razloga u njegovim delima strast zamenjena sadržinom. Treba biti posve jasan da Nemet svojim pisanjem ne razara uobičajene okvire pozornice, on zadržava sibole stvarnosti, ali će ući u sukob sa radnjom drame. Kod Nemeta zbivanja se dešavaju van pozornice, baš kao i kod Čehova, njegovi junaci stupaju na scenu tek kada su „izazvali“ sudbinu, kada su „izazvali“ svet protiv sebe i kada su se desili događaji koji su usledili nakon „izazivanja“ sveta. Kod Nemeta dijalog (čitaj jezik) ubrzava radnju, svakoj reči pripada misao. Čitalac iz dijaloga saznaje šta su minuli događaji izazvali u svesti i osećanjima aktera. U dramama Lasla Nemeta „jezik održava žar dramske borbe“. Prava pozornica drame postaje duh. Dramaturgiji Lasla Nemeta nedostaje ironija, a njegove drame su srodnije proročkoj strasti Ibzena. U vreme kada je počeo da piše drame Laslo Nemet je zamišljao pozornicu kao fatamorganu, mesto na kojem se stvarnost poigrava pred očima. Borba se ipak može spojiti sa laokoonskom statikom, tako da drame Lasla Nemeta, bar meni, poseduju vrhunac u kojem lik, uprkos stezanju zmije i sopstvenog otimanja, dobija konačan oblik, izrastajući iznad onih s kojima će još govoriti.



Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI

- Memoari sanjara - Podnaslov romana Dostojevskog „Bele noći“ glasi „Sentimentalni roman“. „Bele noći“ jesu zapravo to, sentimentalna priča. Danas, u vremenu u kojem živimo u kojem pojam „sentimentalnost“ ima pogrdnu konotaciju nije na odmet pokušati, kroz čitanje ovog romana, u sebi probuditi, ili otkriti mentalnu organizaciju iskrenog saosećanja. Možda će u nama probuđeno, ili pronađeno to osećanje pomoći da razumemo glavnog junaka  ovog romana, a samim tim da razumemo i mnoge druge „sanjare“ koji obitavaju tu oko nas koje ili ne primećujemo, ili ih ne želimo primetiti. Koje ako i primetimo doživljavamo kao nekog ko nije iz ovog vremena. Na kraju, možda smo i mi sanjari? Iz tog razloga možda nam čitanje ovog romana može pomoći da sami sebe razumemo? Radnja romana je smeštena u Sankt Peterburgu u vreme kad nad ovim gradom lebde bele noći. Ko je glavni junak romana „Bele noći“? To je dvadesetšestogodišnji mladić, siromašni državni činovnik sa malom platom, koji živi u mal...

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

Roman "Majstor i Margarita" centralno je delo u književnom opusu M.A. Bulgakov a . Roman i ma zanimljivu umetničku strukturu: radnja romana se odvija u tri različite ravni. Prva ravan je realistični svet života Moskve tridesetih godina, druga ravan je svet koji čitaoca vodi u daleka vremena i događaje opisane u Bibliji, i na kraju, treća ravan je fantastični svet Volanda i njegovih veština. Karakteristika razvoja zavere u romanu je kršenje uzročno-posledičnih odnosa (iznenadnost, apsurdnost, nedoslednost) likova u romanu. Roman počinje u Moskvi, na Patrijaršijskom ribnjaku, gde se sastaju predsednik upravnog odbora jednog od najvećih moskovskih književnih udruženja MASSOLIT Mihail Aleksandrovič Berlioz i mladi pesnik Ivan Bezdomni. Suptilna Bulgakova ironija prožima svako poglavlje romana. Već u prvim redovima romana postoji parodija na kratice koje su bile u modi u tim godinama i ponekad nespretne skraćenice, a koje naglašavaju pripadnost klasi nepovoljnih književ...