Postoji slika koja je kada sam je prvi put video u meni
izazvala priličnu nelagodu. U pitanju je slika "Sardanapalova smrt"
Ežena Delakroa iz 1827.godine. Ako slika i danas, nakon toliko godina izaziva
kod posmatrača nelagodu, mogu da zamislim kolika je ta nelagoda bila u vreme
kada je slika nastala, a bilo je to vreme romantičarske lepote. Istoričari
umetnosti smatraju da je ta slika remek-delo ovog slikara što svakako treba
imati u vidu kao nešto od značaja. Postoji verovanje da je Delakroa na
stvaranje slike bio potstaknut Bajronovim delom "Sardanapal", koje je
objavljeno 1821. godine. Po njemu Sardanapal je bio Asirski kralj koji se
suočio s neprijateljima koji su hteli da ga svrgnu sa prestola zbog njegove
lascivnosti i apatije. Umesto da se bori, ili u najgorem slučaju da pobegne, on
je izvršio samoubistvo. Sada dolazimo do interesantnog detalja a to je da ni u
Bajronovim delu, niti u Biblijskom originalu ne spominje se pokolj kraljevih
konkubina, što se na slici vidi. Tako ispada da je Delakroa dao neku vrstu
dodatka Bajronovim delu. Šarl Bodler je ovaj dodatak nazvao Delakroovom
„ljubavlju za krvoprolićem". Bilo kako bilo, dok gledam ovu sliku u njoj
vidim muško nasilje i nemoć žene. Valjda iz tog razloga se u meni javlja
nelagoda.
Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...
Коментари
Постави коментар