Pit Mondrijan u svom ateljeu u Parizu 1937. "Dva plava
kvadrata na beloj pozadini. Dva para simetričnih, horizontalnih i poprečnih
linija. Zar je to slika? To je ljudski život kome su oduzeli razlog da živi.
Ispraznili su mu čitav vitalni sadržaj i sveli ga na čistu formu. Odnosno, na
niz rutina: ustane, putuje autobusom, uđe u kancelariju ili fabriku, provede
osam sati popunjavajući formulare ili udevajući konac u iglu, izađe na ulicu,
putuje autobusom. I tako svaki dan, svake nedelje, svakog meseca, svake godine.
Život koji je izgubio inovativnost, nadu, iluzije i dušu. Egzistencija koja se
pretvorila u puko ponavljanje, u ludačku košulju, u zatvor. Kvadratići su
simbol jednog užasnog života. Koncentracionih logora, ćelija, zaglupljujućih
poslova, egzistencija bez smisla, tih nesrećnih, proćerdanih sudbina usled
svakodnevnih frustracija, polagana smrt. Da bi Mondrijan stigao do te krajnje
forme apstrakcije, do tog slikarstva koje je geometrija - život morao da dođe
do stepena depersonalizacije, dehumanizacije, porodice da se raspadnu a
pojedinac da postane živi mrtvac, zombi."
Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...
Коментари
Постави коментар