Пређи на главни садржај

AKO BI SAMO BILO, AKO SAMO NE BI BILO

Kada govorimo o savremenom pozorištu, moraju nam biti jasne dve stvari: prvo, sintagma savremeno pozorište znači pozorište u kojem predstave nastaju u našem vremenu, bez obzira na njihovu pripadnost ovoj ili onoj grupi, školi, pokretu; to mogu biti tradicionalne ili avangardne predstave, formalno ograničene ili eksperimentalno slobodne. Ako, pak, navedenu sintagmu suzimo onda savremeno pozorište je samo ono pozorište u kojem nastaju stvarno savremene predstave: koje, dakle, žive s vremenom, u vremenu koje reaguje na promene, a i same ih izaziva. Ipak, ako stvari posmatramo kroz prizmu razlikovanja, one nisu jednostavne, a još manje lake. Problem se pojavljuje već zbog činjenice da danas otkazuju sva pozudana sredstva za identifikaciju pojedinih tipova predstava. Tako se, na primer, deo modernih, avangardnih predstava podjednako angažovano prihvataju eksperimente, ali i dijalog sa tradicijom. Jednom rečju, nije jednostavno objasniti pojam savremenosti pogotovu ne onako kako nam se čini na prvi pogled. 

Ako, dakle, postavimo pitanje o savremenom pozorištu, dvoumeći se pri tome oko prvog člana sintagme mora nam bit još nešto jasno. Pozorišne predstave žive izvan definicija i opredeljenja. To, naravno, znači da je predstava koja je danas (još) savremena, sutra (možda) je već nesavremena. Poznati su slučajevi obrnutog redosleda. Savremeno je zaista u tesnoj vezi s određenim, odabranim trenutkom, s određenom konstelacijom grupne svesti, s određenim rešavanjem (određenih) problema, bilo imanentne teatarskih, estetskih, bilo takvih koji su povezani s drugim društevnim tokovima i protivurečnostima. Pozorište i jeste i nije povezano s određenim istorisjko-ekonomskim i socijalno-psihološkim promenljivima. Ako bi samo bilo, svakako da ne bi trebalo pisati kritike i komentare koji su direktna interpretacija onoga što je iskazano u samoj predstavi, već bi se analiza predstave bazirala na analizi pojmovnih aparata sociologije, istorije, psihologije, ekonomije...Ako samo ne bi bilo, otpao bi svaki pojam savremenosti i pozorište (predstave) posmatrali bismo kao vanvremensku kategoriju, odnosno pojavu: apriori predstave bi bile, bez obzira na pojedine dramske pisce ili reditelje, nepromenljivo, večno, ali i toliko zatvoreno da ga stvarno ne bi moglo razotkriti nikakvo tumačenje.

Šta je danas osnovna perspektiva pozorišta? Verovatno je to njegova usmerenost ka budućnosti? Pozorište u načelu, čak i onda kada upotrebljava perfekt, govori o futuru i kroz futur. Pravo je savremenog pozorišta da govori o futuru, ali i njegova jedina mogućnost. Ono što je već otkriveno, poznato, provereno, iskazano, domišljeno ne može biti predmet savremenog pozorišta, jer svet u kojem živimo, pored svega, nam se ne pokazuje kao nešto otkriveno, poznato, provereno, iskazano i domišljeno. Ako bi bilo tako, ne bismo bili njegovi više ili manje prestrašeni stanovnici. Ako ne bi bilo tako, ne bi bilo potrebno ni vidovito neznanje pozorišta, a još manje njegovo iskazivanje neizrecivog i neizgovorljivog. 

Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI

- Memoari sanjara - Podnaslov romana Dostojevskog „Bele noći“ glasi „Sentimentalni roman“. „Bele noći“ jesu zapravo to, sentimentalna priča. Danas, u vremenu u kojem živimo u kojem pojam „sentimentalnost“ ima pogrdnu konotaciju nije na odmet pokušati, kroz čitanje ovog romana, u sebi probuditi, ili otkriti mentalnu organizaciju iskrenog saosećanja. Možda će u nama probuđeno, ili pronađeno to osećanje pomoći da razumemo glavnog junaka  ovog romana, a samim tim da razumemo i mnoge druge „sanjare“ koji obitavaju tu oko nas koje ili ne primećujemo, ili ih ne želimo primetiti. Koje ako i primetimo doživljavamo kao nekog ko nije iz ovog vremena. Na kraju, možda smo i mi sanjari? Iz tog razloga možda nam čitanje ovog romana može pomoći da sami sebe razumemo? Radnja romana je smeštena u Sankt Peterburgu u vreme kad nad ovim gradom lebde bele noći. Ko je glavni junak romana „Bele noći“? To je dvadesetšestogodišnji mladić, siromašni državni činovnik sa malom platom, koji živi u mal...

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

Roman "Majstor i Margarita" centralno je delo u književnom opusu M.A. Bulgakov a . Roman i ma zanimljivu umetničku strukturu: radnja romana se odvija u tri različite ravni. Prva ravan je realistični svet života Moskve tridesetih godina, druga ravan je svet koji čitaoca vodi u daleka vremena i događaje opisane u Bibliji, i na kraju, treća ravan je fantastični svet Volanda i njegovih veština. Karakteristika razvoja zavere u romanu je kršenje uzročno-posledičnih odnosa (iznenadnost, apsurdnost, nedoslednost) likova u romanu. Roman počinje u Moskvi, na Patrijaršijskom ribnjaku, gde se sastaju predsednik upravnog odbora jednog od najvećih moskovskih književnih udruženja MASSOLIT Mihail Aleksandrovič Berlioz i mladi pesnik Ivan Bezdomni. Suptilna Bulgakova ironija prožima svako poglavlje romana. Već u prvim redovima romana postoji parodija na kratice koje su bile u modi u tim godinama i ponekad nespretne skraćenice, a koje naglašavaju pripadnost klasi nepovoljnih književ...