BRAĆA KARAMAZOVI I DOSTOJEVSKI
Radnja romana ”Braća Karamazovi” je višeslojna, njegova sadržina je bogata.
Mnogi su skloni reći da je ovaj roman najbolje što je Fjodor Mihajlovič u svom
bogatom proznom opusu napisao. Roman obiluje dramtičnim događajima, oštrim
sukobima likova, filozofskim sporovima. Iza svega toga se krije intezivno traganje za istinom. Iz usta starca
Zosime progovara piščeva vera u moralno poboljšanje čovečanstva na osnovu
uvažavanja i poštovanja hršćanske religije. Istovremeno, roman prikazuje
nemilosrdno moralno propadanje aristrokratskog – buržoaskog društva. U romanu
Dostojevski opisuje fatalnu moć novca, divlju strast kao i pad čoveka u duhovnu
prljavštinu.
Dostojevski, Fjodora Pavloviča Karamazova koloritno opisuje kao sebičnog despota i
cinika za kojeg vezuje koncept “karamazovštine”. Fjodor Pavlovič se u životu
rukovodi principom kad bi ceo svet
spalili ognjem, to bi za mene bilo dobro. Isti princip, u modifikovanom
obliku primenjuju Dmitrij i Ivan Karamazov kao i vanbračni sin Fjodora Pavloviča
– lakje Smerdjakov. Dmitrija Karamazova pisac prikazuje kao čoveka bujne
prirode. Beleške koje su ostale iza Dostojevskog kažu da je ideju za lik
Dimitrija Karamazova, Dostojevski našao u liku Dmitrija Ilinskog. Priču o tom
čoveku Dostojevski je saznao dok je ležao u zatvoru. O tome je Fjodor
Mihajlovič pisao u svom delu ”Zapisi iz mrtvog doma”. Ta priča kaže da je
Ilinski pripadao plemstvu, i da je verno služio svog oca. Međutim, u jednom
periodu života Ilinski se razilazi sa ocem, počinju sukobi sa ocem a on počinje
da živi bludnim životom, počinje da ulazi u ”dug”. U grubim crtama drugo ime
Dmitrija Karamazova je Dmitrij Ilinski. Kao i heroj romana Braća Karamazovi,
tako je Dimitrij Ilinski bio imaginarni ubica dobrog zdravlja koji je živeo u
malom gradu Toboljsku, koji potiče iz plemićke porodice i imao je čin
poručnika. Pored tih zajedničkih crta junaka romana i njegovog prototipa
Dostojevski Dmitirju Karamazovu dodaje još neke crte kao što su strast prema
ženama, uživanje u društvu cigana, starst prema Šileru. Ivana, pisac opisuje kao čoveka koji
se rukovdi mišlju da je u svetu nemoguće uspostaviti harmoniju zbog čega je
njegova zvezda vodilja sve je dozvoljeno.
Dostojevski toj “karamazovštini” suprotstavlja hrišćansku krotost u liku Aljoše
Karamazova. Ovaj lik, kao i knez Miškin, lišen je vitalnog kredibiliteta koji
se u romanu ne pojavljuje kao aktivno lice, već kao pasvini posmatrač događaja.
Dostojevski se nosio mišlju da u drugom romanu Aljoši Karamazovu da aktivnu
ulogu, da u tom nastavku Aljoša postane “politički prestupnik” jer se u njemu
javlja revolucinarna ideja, ideja žrtvovanja radi istine. No to je bila želja
koja se velikom piscu nije ostvarila jer je umro 9. februra (po starom
kalendaru 28. januara) 1881. godine.
Ceo život Dostojevskog je bio ispunjen strasnim, bolnim traganjem za
istinom. Ceo njegov život je razdirala protivurečnost između verovanja i
neverovanja, simpatisanja revolucije i njene negacije, protivurečnost između
“živog života” i asketske poniznosti. Niko jače od Dostojevskog nije umeo da
opiše užasne žrtve društvene nepravde. Dostojevski mrzi patnju i žestoko
protestuje protiv nje. Po Dostojevskom patnja je pročišćenje duše, patnja je u
isto vreme propovedanje duševnog mira.
Fjodro Mihajlovič Dostojevski je stvorio socijalno-filozofsko-psihološki
žanr romana. Složena filozofska i moralna pitanja ne muče samo njegove junake,
ta pitanja se javljaju kao pitanja naše svakodnevice. Dostojevski je ostao
nenadmašan majstor dinamičke naracije. Drama u njegovim delima je očita a ona
je povezana sa prirodom pisca.
Коментари
Постави коментар