Пређи на главни садржај

ODA DRUGARSTU I LJUBAVI U ZLOM SVETU

Erih Marija Remark je roman „Tri ratna druga“ napoisao 1936. godine. Radnja romana je smeštena u dvadesete godine prošlog veka u jednom nemačkom gradu, u vreme kada je svetska ekonomska kriza počela da uzima maha. Priča iz romana je u stvari priča o nemačkoj istoriji. Nakon Prvog svetskog rata mnogi ljudi su suočivši se sa krizom bivali rastrzani.


Remark je kroz roman pokazao kako rat stvara izgubljene generacije, kako osakaćuje živote nevinih ljudi sa obe strane ratišta. Propadanje svih sfera društva, koje je prikazano u romanu, rezultat je poraza Nemačke u Prvom svetskom ratu. Odatle potiču sve nevolje za trojicu junaka, Roberta, Ota i Lenca, ali i Patricije koja se sasvim slučajno useljava u Robertov život. Potpuni nered, kriza, siromaštvo, nedostatak nade, razočarenja, odanost alkoholu  - sve su to elementi koji prate život ne samo junaka ovog romana, već kompletno nemačko društvo u to vreme. Verovanje je nestalo, a vera je ono što je narod tražio. U romanu Remark prikazuje i fašizam u nastajanju, a žrtva socijane kataklizme je Lenc koji je stradao od metka iz pištolja jednog od onih kjoji su počeli da veruju u ideju fašizma. Ideja romana je antimilitaristička, sa humanitarnom porukom iz koje izbija opomena budućim generacijama o tome kako rat može ne samo uništiti, čoveka, već ga i trajno unakaziti.

Roman nesumnjivo ima tragičan prizvuk sa dubokim značenje, koje dolazi otuda što poruka koju šalje ni do dan danas nije izgubila na značenju. Robertova ljubav prema Patriciji umire zajedno sa Patricijom. Pojava Patricije na početku romana sasvim slučajnu, je zapravo pojavljivanje nade da se čovekov život, posle svega što je proživeo i doživeo u Prvom svetskom ratu i osećaja izgubljenosti, može promkeniti. Nakon smrti Patricije Holman umire i nada u bolje sutra, u spasenje čovekovo te ostaje osećaj da je čovek ponovo zaronjen u mrak i beznađe. Patricija je bila oaza usred haosa. U njenom društvu su se i Robi, i Oto, i Lenc, i Ferdinad, i i gospođa Zaposlovska i svi ostali junaci romana osećali sretno, spašeno i veselo. Ali njima nije bilo suđeno da nađu mesto u svetu koji je nastajao. Nije bilo mesta za njih u svetu koji će za par godina ponovo zakoračiti u ratne strahote. Robert i Oto nisu uspeli da izgrade novi život. Ostali su na sredokraći vremeni. Ostali su ljudi koji pripadaju vremenu kojeg više nema, a sadašnji svet ih nije hteo. Kraj romana je nagovestio novu tragediju, ali ne direktno već kroz osećaj i Robertove reči: „Svanuo je novi dan. Sve je isto samo nje više nema.“

Ono što ovaj roman posebno čini lepim jeste privrženost tri ratna druga jedan drugome. Bila su to tri tela, ali sa istom dušom. Ako bi koristio Dimine reči onda bi se taj odnos mogao opisati rečenicom. „Svi za jednog, jedan za sve.“ Zapravo, Remark je na jedan način prozno ispisao odu drugarstvu, a uvođenjem Patricije u njihov život, pogotovu Robertov i odu ljubavi. Oda ispevana u zlom svetu. 

Razvijanjem fašističkog pokreta u Namečkoj i dolaskom nacista na vlast Remarkova dela nisu bila poželjna. Nacisti su smatrali da jedan vojnik Vermahta ne sme da ima emocije onako kako to opisuje Remark, te je ovaj pisac bio prokazan i oduzeto mu je nemačko državljanstvo.

Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI

- Memoari sanjara - Podnaslov romana Dostojevskog „Bele noći“ glasi „Sentimentalni roman“. „Bele noći“ jesu zapravo to, sentimentalna priča. Danas, u vremenu u kojem živimo u kojem pojam „sentimentalnost“ ima pogrdnu konotaciju nije na odmet pokušati, kroz čitanje ovog romana, u sebi probuditi, ili otkriti mentalnu organizaciju iskrenog saosećanja. Možda će u nama probuđeno, ili pronađeno to osećanje pomoći da razumemo glavnog junaka  ovog romana, a samim tim da razumemo i mnoge druge „sanjare“ koji obitavaju tu oko nas koje ili ne primećujemo, ili ih ne želimo primetiti. Koje ako i primetimo doživljavamo kao nekog ko nije iz ovog vremena. Na kraju, možda smo i mi sanjari? Iz tog razloga možda nam čitanje ovog romana može pomoći da sami sebe razumemo? Radnja romana je smeštena u Sankt Peterburgu u vreme kad nad ovim gradom lebde bele noći. Ko je glavni junak romana „Bele noći“? To je dvadesetšestogodišnji mladić, siromašni državni činovnik sa malom platom, koji živi u mal...

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

Roman "Majstor i Margarita" centralno je delo u književnom opusu M.A. Bulgakov a . Roman i ma zanimljivu umetničku strukturu: radnja romana se odvija u tri različite ravni. Prva ravan je realistični svet života Moskve tridesetih godina, druga ravan je svet koji čitaoca vodi u daleka vremena i događaje opisane u Bibliji, i na kraju, treća ravan je fantastični svet Volanda i njegovih veština. Karakteristika razvoja zavere u romanu je kršenje uzročno-posledičnih odnosa (iznenadnost, apsurdnost, nedoslednost) likova u romanu. Roman počinje u Moskvi, na Patrijaršijskom ribnjaku, gde se sastaju predsednik upravnog odbora jednog od najvećih moskovskih književnih udruženja MASSOLIT Mihail Aleksandrovič Berlioz i mladi pesnik Ivan Bezdomni. Suptilna Bulgakova ironija prožima svako poglavlje romana. Već u prvim redovima romana postoji parodija na kratice koje su bile u modi u tim godinama i ponekad nespretne skraćenice, a koje naglašavaju pripadnost klasi nepovoljnih književ...