Пређи на главни садржај

„ONO NAŠE ŠTO NEKAD BEJAŠE”

 „Onome koji pobeđuje daću od skrivene mane, daću mu i beo kamen i na kamenu napisano novo ime, koje ne zna niko sem onoga koji ga prima.“

Otkrovenje Jovanovo

U izdanju Biblioteke „Jovan Dučić“ Sečanj i Gradske narodne biblioteke "Žarko Zrenjanin" Zrenjanin izašla je knjiga „Dopisnice iz Varoši“ Novaka Zubca. Novak Zubac nije pisac, on je ekonomista ali mu, kako sam kaže, pisanje predstavlja duševnu hranu. Već sam taj podatak govori koliko duševna hrana može da oplemeni čoveka, a pisanje je u svojoj osnovi plemenito.


Knjiga, kroz 64 priče, govori o prošlosti jednog mesta (Jaša Tomić), koje je ne tako davno bilo mesto lepog življenja. Svaka od priča se završava lepom i milozvučnom porukom…”ono naše što nekad bejaše”… Zapravo, ta poruka kojom pisac završava jednu priču, predstavlja u isto vreme i uvod u novo autorovo kazivanje. Novak Zubac putem reminiscencije čitaocu približava jedno vreme koje je ostalo iza nas, ali koje na živopisan način u čitaocu budi želju da se tog vremena rado seća (bolje rečeno ne zaboravi), ili da ga, ako nije bio akter tog vremena, upozna. Autorovo pisanje nije pisanje po pesku, već duboko urezivanje u kamen svih onih sećanja koja volimo. Tim i takvim postupkom pisac ostavlja neizbrisiv trag o postojanju nečega što je bilo, trajno štiteći od zaborava sve vrednosti vremena o kojem pripoveda.

Hodajući po ivici melodramskog Zubac uspešno izbegava zamku preterane patetike i emotivnosti. Njegove priče nisu opterećene izazivanjem osećaja tuge zbog toga što je nešto što je vredelo nestalo, već, čini mi se, pre svega opominjuće deluju da se baš te lepe stvari ne zaborave. Geteov Faust na jednom mestu kaže: “Ako se sve vredno zaboravi, onda nema ničega, onda ništa nije ni bilo“. Upravo na antitezi takvog razmišljanja Zubac poručuje - bilo je nečega i bilo je vredno.

Glavni junak knjige „Dopisnice iz Varoši“ je naseljeno mesto, topografski pojam. Tim, nesvakidašnjim određivanjem glavnog  junaka knjige, Zubac zapravo postupkom od opšteg ka pojedinačnom poručuje da su njegovi junaci svi meštani koji su živeli u tom mesto. Pričanjem priča Zubac govori o ljudskim sudbinama bez obzira da li se one nalaze na belom ili crnom polju života. Ceo taj svet sa bogomdanim subinama, o kojem Zubac piše u svojoj knjizi, čini nam se i dalekim, ali u isto vreme i bliskim. Kao nešto što je i bilo deo nas, ali opet, i kao nešto što je prošlo mimo nas. Kao da svaka stranica knjige koja ostane iza čitaoca u isto vreme predstavlja i ogledalo u kojem se ogleda, ne samo naša prošlost i sadašnjost, već i budućnost.

Autor knjige „Dopisnice iz Varoši” u svojim prvim redovima kao da poručuje da su njegove priče, pored realnog postojanja onoga o čemu govore, satkane i od imaginacije. Upravo tu imaginaciju treba da ima i čitalac, jer bez nje sami tekstovi mogu delovati nainteresantno, možda i suvoparno pri čitanju. Imaginacija zapravo toj patini sećanja daje koloritnost i živost, smanjuje onu tešku i zlohudu odvojenost od života.   

Knjiga „Dopisnice iz Varoši“, ako je strogo stavimo u literarni kontekst, možda ne bi zadovoljila strogi sud književne kritike, ali svakako bi zadovoljila sud duše, jer je knjiga nastala iz potrebe koja je jača od razuma, kao izazov i trajan beleg jednog postojanja.

Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI

- Memoari sanjara - Podnaslov romana Dostojevskog „Bele noći“ glasi „Sentimentalni roman“. „Bele noći“ jesu zapravo to, sentimentalna priča. Danas, u vremenu u kojem živimo u kojem pojam „sentimentalnost“ ima pogrdnu konotaciju nije na odmet pokušati, kroz čitanje ovog romana, u sebi probuditi, ili otkriti mentalnu organizaciju iskrenog saosećanja. Možda će u nama probuđeno, ili pronađeno to osećanje pomoći da razumemo glavnog junaka  ovog romana, a samim tim da razumemo i mnoge druge „sanjare“ koji obitavaju tu oko nas koje ili ne primećujemo, ili ih ne želimo primetiti. Koje ako i primetimo doživljavamo kao nekog ko nije iz ovog vremena. Na kraju, možda smo i mi sanjari? Iz tog razloga možda nam čitanje ovog romana može pomoći da sami sebe razumemo? Radnja romana je smeštena u Sankt Peterburgu u vreme kad nad ovim gradom lebde bele noći. Ko je glavni junak romana „Bele noći“? To je dvadesetšestogodišnji mladić, siromašni državni činovnik sa malom platom, koji živi u mal...

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

Roman "Majstor i Margarita" centralno je delo u književnom opusu M.A. Bulgakov a . Roman i ma zanimljivu umetničku strukturu: radnja romana se odvija u tri različite ravni. Prva ravan je realistični svet života Moskve tridesetih godina, druga ravan je svet koji čitaoca vodi u daleka vremena i događaje opisane u Bibliji, i na kraju, treća ravan je fantastični svet Volanda i njegovih veština. Karakteristika razvoja zavere u romanu je kršenje uzročno-posledičnih odnosa (iznenadnost, apsurdnost, nedoslednost) likova u romanu. Roman počinje u Moskvi, na Patrijaršijskom ribnjaku, gde se sastaju predsednik upravnog odbora jednog od najvećih moskovskih književnih udruženja MASSOLIT Mihail Aleksandrovič Berlioz i mladi pesnik Ivan Bezdomni. Suptilna Bulgakova ironija prožima svako poglavlje romana. Već u prvim redovima romana postoji parodija na kratice koje su bile u modi u tim godinama i ponekad nespretne skraćenice, a koje naglašavaju pripadnost klasi nepovoljnih književ...