Пређи на главни садржај

POZOR (IŠTE) POZORIŠTE

Pozorište je najgeniozniji kompromis čoveka sa samim sobom“
Ronald Harvud

Odavno je postalo jasno da pozorište ne može da promeni svet, isto onako kao što ni lepota neće svet spasiti. Ako je to tačno, čemu onda pozorište? U čemu se onda ogleda njegova uloga? Šta pozorište, kao umetnost, može doneti savremenom čoveku? Zašto čovekova pozornost i dalje ište pozorište?
Pozorište je povrh svega jedna velika sila. Ta njegova silovitost se ogleda u tome što ono kao umetnost, mimo svih drugih umetnosti, životu gleda pravo u lice. U tom bliskom kontaktu umetnosti i života pozorište stalno proverava životne stavove. Pitanja se otvaraju, a odgovori se traže. U tom proveravanju uvek imamo nova imena, nove predstave, nove festivale – sve to traje i postaje neotuđivi deo savremenog čoveka. Zbog toga je pozorište umetnost koja se ne može ničim zameniti.

Ljudi će u pozorištu različito reagovati. To je normalno, jer se radi o ličnom doživaju gledanja u život. Zbog te različitosti pozorište ne može da bude prazno, ono će uvek u čoveku izazvati određene reakcije, pokrenuti određene emocije. Interakcija emocija na relaciji glumci – publika čini pozorište toliko uzbudljivim. Do te interakcije emocija dolazi zbog toga što u pozorištu imamo i vizuelni i senzualni dodir. Taj senzualni dodir ima poseban magnetizam.

Pozorište je, pored toga što je umetnost, i jedan oblik obrazovanja. U pozorištu postoji živa reč koja, kada se izgovori, retko kada ostaje na mestu, već se poput grudve snega valja i postaje sve veća i veća. Ta izgovorena reč deluje na gledaoca na jedan jedinstven način. Zbog toga je pozorište uvek bilo slika stvarnosti, ogledalo u kojem se odslikava jedno društvo sa svim svojim slabostima i manama. Ta socijalna dimenzija predstavlja sponu koja pozorište čini neizostavnim delom sveukupnog razvoja jednog društva.

Istinitost je posebna dimenzija pozorišta. U toj istinitosti obitava iskrenost. Svaki glumac na sceni nosi neku svoju istinu, nosi neku svoju pravdu. Glumac, igrajući lik pravi svog heroja uz želju da on da živi duže nego što predstava traje. Ta istinitost i ta iskrenost će biti neka gledaočeva istina, neka njegova pravda koju će možda samo on razumeti. Onda to više nije samo igra. Onda to više nije samo predstava, onda je to životno razmišljanje.

Pozorište je u isto vreme i jedinstvena umetnost u kojoj se mogu kombinovati i drugi oblici umetnosti. Tako npr. književni tekst može postati osnova za dramski tekst, muzika dobija sasvim drugu formulaciju kada se ubaci u pozorišni kontekst, isto tako i slikarstvo. Savremeni teatar ide korak dalje, pa se određena rešenja koja su krakteristična za TV koriste u pozorištu. Realno pozorište u relanom vremenu.

Zašto ljudi idu u pozorište? Odlazak u pozorište nije strast, nije ni nužnost, a još manje je obaveza. Aksiom da je odlazak u pozorište jedan od boljih načina da kulturno provedete slobodno vreme ipak nije dovoljno čvrst motiv za odlazak ljudi u pozorište. Mora da postoji još nešto. Može biti da ljudi idu u pozoršte da pronađu odgovore na pitanja koja im život postavlja. Istina, ti odgovori se mogu naći u filmovima i knjigama ali kada ih čovek sa scene čuje, to je ona naša živa reč, ono što ga interesuje, što ga muči, što ga iskušava, onda je osećaj sasvim drugačiji. Pozorište je hrana za dušu. Eto, zašto povrh toga što je postalo davno jasno da pozorište ne može da promeni svet, ono jednako ostaje interesantno čoveku. Eto zašto naša pozornost ište pozorište.

Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI

- Memoari sanjara - Podnaslov romana Dostojevskog „Bele noći“ glasi „Sentimentalni roman“. „Bele noći“ jesu zapravo to, sentimentalna priča. Danas, u vremenu u kojem živimo u kojem pojam „sentimentalnost“ ima pogrdnu konotaciju nije na odmet pokušati, kroz čitanje ovog romana, u sebi probuditi, ili otkriti mentalnu organizaciju iskrenog saosećanja. Možda će u nama probuđeno, ili pronađeno to osećanje pomoći da razumemo glavnog junaka  ovog romana, a samim tim da razumemo i mnoge druge „sanjare“ koji obitavaju tu oko nas koje ili ne primećujemo, ili ih ne želimo primetiti. Koje ako i primetimo doživljavamo kao nekog ko nije iz ovog vremena. Na kraju, možda smo i mi sanjari? Iz tog razloga možda nam čitanje ovog romana može pomoći da sami sebe razumemo? Radnja romana je smeštena u Sankt Peterburgu u vreme kad nad ovim gradom lebde bele noći. Ko je glavni junak romana „Bele noći“? To je dvadesetšestogodišnji mladić, siromašni državni činovnik sa malom platom, koji živi u mal...

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

Roman "Majstor i Margarita" centralno je delo u književnom opusu M.A. Bulgakov a . Roman i ma zanimljivu umetničku strukturu: radnja romana se odvija u tri različite ravni. Prva ravan je realistični svet života Moskve tridesetih godina, druga ravan je svet koji čitaoca vodi u daleka vremena i događaje opisane u Bibliji, i na kraju, treća ravan je fantastični svet Volanda i njegovih veština. Karakteristika razvoja zavere u romanu je kršenje uzročno-posledičnih odnosa (iznenadnost, apsurdnost, nedoslednost) likova u romanu. Roman počinje u Moskvi, na Patrijaršijskom ribnjaku, gde se sastaju predsednik upravnog odbora jednog od najvećih moskovskih književnih udruženja MASSOLIT Mihail Aleksandrovič Berlioz i mladi pesnik Ivan Bezdomni. Suptilna Bulgakova ironija prožima svako poglavlje romana. Već u prvim redovima romana postoji parodija na kratice koje su bile u modi u tim godinama i ponekad nespretne skraćenice, a koje naglašavaju pripadnost klasi nepovoljnih književ...