Пређи на главни садржај

KAŽI DA POZORIŠTU

„Pozorište poseduje jedno izvanredno svojstvo: talentovan glumac uvek nalazi inteligentnog gledaoca“
V.E. Mejerholjd

Pozorište je prostranstvo igre, prostranstvo slobode. Savremeno pozorište je postalo pozorište traganja. Tu se igra sve, tu se traga za novim izrazima misli. Upravo to sve, scenski uobličeno biva dostupno gledaocu. Gledalac je aktivan učesnik pozorišnog čina. On zajedno sa glumcem na sceni, pod naletom novih okolnosti, traži u sebi, ne svoje crte lica već svoj izraz lica. Biti gledalac u pozorištu znači zauzeti stav prema njegovoj raznolikosti i sveobuhvatnosti.

Čovek je sastavni, neotuđivi deo društva. Vrednost jednog društva, između ostalog, meri se njegovom glađu za dramom. U zavisnosti od te gladi imamo i određenu količinu pozorišnih aktivnosti. Upravo ta čovekova glad pozorištima daje energiju, sposobnost da pronađu vezu sa životom i stvaralačko oduševljenje, pokreće pozorišta da se bave onim što je savremenom čoveku važno. Na taj način pozorište doprinosi razumevanju nas samih. U toj višeslojnosti gradi se ljudski identitet.
Živimo u vremenu kada čovek ima sumornu sliku o sebi. Osobine kao što su čast, plemenitost, žrtvovanje postale su besmislice bez ikakvog smisla izvan pojedinačne egzistencije. Ne samo što nemaju nikakvog smisla, već su postale svakodnevni šlagvort ljudima punim cinizma. Živimo u vremenu u kojem je sistem vrednosti okrenut naglavačke, u kojem čovek pada u bezdan sa stopalima naviše. Živimo u vremenu gde nas zaokuplja neurotičan svet. Stvoren je osećaj otuđenosti i očaja, bez nade za iskupljenje.

Savremeno pozorište i drama su to stanje svojim pristupom i estetikom dijagnostikovali. Upravo je to jedna od najvećih vrlina pozorišta što ume i zna da prepozna kako čoveka, pojedinca, zaštititi od vulgarne svakodnevne nepovezanosti i gluposti. Gledalac bi tu vrlinu, koja mu se nudi, morao znati prepoznati  i prihvatiti, ako ni zbog čega drugog, ono zbog očuvanja ljudskog identiteta. Pozorište pomaže da čovek ne izgubi sopstveno ja. Pomaže mu da ga, pored buntovnosti, kroz razmišljanje, odvoji od gluposti i naopakog sistema vrednosti. Pozorište ima tu moć da gledaoca izmesti iz sfere svakodnevice, u jednu širu dimenziju, da ga probudi iz stanja u kojem živi.

Gledalac dolazi u pozorište, ne da bi razumeo predstavu, već da bi je doživeo. Zato, kada govorim o uticaju pozorišta na našu svest, onda ne mislim na analize i procene, već na zadovoljstvo gledaoca. Govorim o onome što nas jača. Što jača našu svest, naš duh. Sigruno je da neće svaka poseta pozorištu garantovati dostupnost njegove snage na gledaoca, ali ta neizvesnost predstavlja deo uzbuđenja kome gledalac daje svoj doprinos. Jedno je sigurno, gladalac nije pasivni posmatrač. Svaka predstava je za gledaoca u isto vreme i kocka i opasnost. On ima sopstvenu ulogu u pozorišnom komadu. Sa aspekta savremnog pozorišta, koje gleda životu u lice, ta uloga nije mala jer ni život nije jednostavan. Naprotiv!

Pozorište ne može da promeni svet, ali ima sposobnost da utiče na društvo, da ga menja. Zbog te osobine, demokratske države pozorište drže pod kontrolom, a sa druge strane apsolutističke vlade žele njime da vladaju. Pozorište ima tu moć da potvdi u društvu ono što je dobro, ali isto tako i da otkrije, predoseti ili izmeni kolektivnu svest spram onoga što nije dobro. Da bi to uradilo, pozorištu nije potrebna “svetina”, potreban mu je pojedinac. Preko pojedinca pozorište može da inicira promene. Zato je važno da se kaže DA pozorištu. Neka svako od nas bude taj pojedinac. Neka svako od nas kaže “DA” pozorištu.

Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI

- Memoari sanjara - Podnaslov romana Dostojevskog „Bele noći“ glasi „Sentimentalni roman“. „Bele noći“ jesu zapravo to, sentimentalna priča. Danas, u vremenu u kojem živimo u kojem pojam „sentimentalnost“ ima pogrdnu konotaciju nije na odmet pokušati, kroz čitanje ovog romana, u sebi probuditi, ili otkriti mentalnu organizaciju iskrenog saosećanja. Možda će u nama probuđeno, ili pronađeno to osećanje pomoći da razumemo glavnog junaka  ovog romana, a samim tim da razumemo i mnoge druge „sanjare“ koji obitavaju tu oko nas koje ili ne primećujemo, ili ih ne želimo primetiti. Koje ako i primetimo doživljavamo kao nekog ko nije iz ovog vremena. Na kraju, možda smo i mi sanjari? Iz tog razloga možda nam čitanje ovog romana može pomoći da sami sebe razumemo? Radnja romana je smeštena u Sankt Peterburgu u vreme kad nad ovim gradom lebde bele noći. Ko je glavni junak romana „Bele noći“? To je dvadesetšestogodišnji mladić, siromašni državni činovnik sa malom platom, koji živi u mal...

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

Roman "Majstor i Margarita" centralno je delo u književnom opusu M.A. Bulgakov a . Roman i ma zanimljivu umetničku strukturu: radnja romana se odvija u tri različite ravni. Prva ravan je realistični svet života Moskve tridesetih godina, druga ravan je svet koji čitaoca vodi u daleka vremena i događaje opisane u Bibliji, i na kraju, treća ravan je fantastični svet Volanda i njegovih veština. Karakteristika razvoja zavere u romanu je kršenje uzročno-posledičnih odnosa (iznenadnost, apsurdnost, nedoslednost) likova u romanu. Roman počinje u Moskvi, na Patrijaršijskom ribnjaku, gde se sastaju predsednik upravnog odbora jednog od najvećih moskovskih književnih udruženja MASSOLIT Mihail Aleksandrovič Berlioz i mladi pesnik Ivan Bezdomni. Suptilna Bulgakova ironija prožima svako poglavlje romana. Već u prvim redovima romana postoji parodija na kratice koje su bile u modi u tim godinama i ponekad nespretne skraćenice, a koje naglašavaju pripadnost klasi nepovoljnih književ...