Пређи на главни садржај

STEPA


-Ah ti stepo široka -

Brzina  - to je sestra talenta“ zapisao je u jednoj svojoj svesci Anton Pavlovič Čehov. Čehov se s pravom smatra majstorom kratke priče, što svakako ima veze sa talenom. Anton Pavlovič je bez skučenosti, ali i bez opsežnih monologa i opisa, zapravo u malom, uspeo da istakne suštinske detalje. Ti detalji su filigranski precizno razjasnili lik junaka u priči, tačno su odredili kakva je osoba o kojoj nam pisac govori.

Priča „Stepa“, za mene predstavlja jednu od najlepših priča koje je ispričao Čehov. Sam zaplet u priči je vrlo jednostavan: ujak odvodi nećaka u grad na školovanje u gimnaziju. Na putu od kuće do grada glavni junak Jegoruška prolazi stepom koja odiše setom. Čini se da na tom mestu nema mesta za nešto lepo i zanimljivo. On odlazi od kuće pun tuge. Odlazi iz nečeg poznatog i toplog, u nešto nepoznato. Šta ga čeka u plovidbi „morem života“?
Na putovanju stepom, koja kao da nema kraja, kod koje se zemlja i nebo stapaju u jednu neprekidnu liniju beskraja, Jegoruška sve što doživljava, doživljava naivno i nejasno. Međutim, u trenutku kada ga ujak, na jedan vremenski period, prepušta grupi ljudi koji u grad idu poslom, Jegoruška počinje da upoznaje ljude, počinje da stvara odnos prema događajima i ljudima. Tako npr. Jegoruška saznaje da sveštenici nose pantalone. Do tog saznanja glavni junak dolazi posmatrajući oca Hristofora. Za Jegorušku otac Hristofor deluje kao Robinson Kruso, „obrazi su mu negovani i udubljeni iz kojih se poput sunčevih zraka širi osmeh.“

Opisivanjem stepe, onako kako protiče putovanje junaka priče, Čehov pokazuje svoj raskošni talenat da bez mnogo reči kaže mnogo lepog. Na početku putovanja stepa deluje dosadna, beživotna, monotona, deluje kao beskrajna ravnica sa spaljenom travom. Taj tužni krajolik kod Jegoruške još više pojačava osećaj čežnje za onim što je ostavio. Postepeno, stepa menja svoj izgled, menja lepotu. Putem percepcije Jegoruške, Čehov daje veličanstvene slike prirode u stepi. Npr. pisac opisuje buđenje u stepi na originalan i živopisan način: “Nešto toplo je dodirnulo Jegoruškina leđa. Bila je to mrlja svetla koja se zavlačila iza leđa, zavlačila se kroz kola i konje, pa potom pojurila prema dugim stazama i odjednom cela široka stepa se prenula, osmehnula i zablistala rosom.“

U priči „Stepa“ Čehov nam otkriva čari ruske prirode. Međutim, nije to jedino zapažanje kod ove priče. Simbolički stepa deluje kao otelovljenje domovine, njene prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Kuzmič, Jegoruškin ujak zajedno sa veleposednikom Varlamovim predstavljaju Rusiju tada (danas). S druge strane Jegoruška je simbol budućnosti. Dok otac Hristofor predstavlja oličenje misli da bez prošlosti nema ni budućnosti. Jedan detalj iz priče je veoma interesatan u simboličkom smislu. Radi se o situaciji kada karavan kojim je Jegruška putovao zahvata veliko nevreme, kada jedna munja zastrašujuće i silno propara nebo a zatim se začuo strašan prasak groma. Ova situacija, sa posebnim akcenom na navedeni detalj kao da su simbolizovali buđenje Rusije, kao da je Čehov tim opisima predvideo početak velikih događaja u Rusiji.

Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI

- Memoari sanjara - Podnaslov romana Dostojevskog „Bele noći“ glasi „Sentimentalni roman“. „Bele noći“ jesu zapravo to, sentimentalna priča. Danas, u vremenu u kojem živimo u kojem pojam „sentimentalnost“ ima pogrdnu konotaciju nije na odmet pokušati, kroz čitanje ovog romana, u sebi probuditi, ili otkriti mentalnu organizaciju iskrenog saosećanja. Možda će u nama probuđeno, ili pronađeno to osećanje pomoći da razumemo glavnog junaka  ovog romana, a samim tim da razumemo i mnoge druge „sanjare“ koji obitavaju tu oko nas koje ili ne primećujemo, ili ih ne želimo primetiti. Koje ako i primetimo doživljavamo kao nekog ko nije iz ovog vremena. Na kraju, možda smo i mi sanjari? Iz tog razloga možda nam čitanje ovog romana može pomoći da sami sebe razumemo? Radnja romana je smeštena u Sankt Peterburgu u vreme kad nad ovim gradom lebde bele noći. Ko je glavni junak romana „Bele noći“? To je dvadesetšestogodišnji mladić, siromašni državni činovnik sa malom platom, koji živi u mal...

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

Roman "Majstor i Margarita" centralno je delo u književnom opusu M.A. Bulgakov a . Roman i ma zanimljivu umetničku strukturu: radnja romana se odvija u tri različite ravni. Prva ravan je realistični svet života Moskve tridesetih godina, druga ravan je svet koji čitaoca vodi u daleka vremena i događaje opisane u Bibliji, i na kraju, treća ravan je fantastični svet Volanda i njegovih veština. Karakteristika razvoja zavere u romanu je kršenje uzročno-posledičnih odnosa (iznenadnost, apsurdnost, nedoslednost) likova u romanu. Roman počinje u Moskvi, na Patrijaršijskom ribnjaku, gde se sastaju predsednik upravnog odbora jednog od najvećih moskovskih književnih udruženja MASSOLIT Mihail Aleksandrovič Berlioz i mladi pesnik Ivan Bezdomni. Suptilna Bulgakova ironija prožima svako poglavlje romana. Već u prvim redovima romana postoji parodija na kratice koje su bile u modi u tim godinama i ponekad nespretne skraćenice, a koje naglašavaju pripadnost klasi nepovoljnih književ...