Пређи на главни садржај

BELA GARDA

U romanu „Bela garda“, koji je imao burnu istoriju nastanka i življenja, Mihail Afanasijevič Bulgakov postavlja niz pitanja, problema koji su relevantni za njegovo vreme, ali će u isto vreme, ispostaviće se, biti relevantni i za buduća vremena. Revolucionarni događaji u Ukrajini s kraja 1918, i početkom 1919. godine  su u središtu zbivanja romana, i ti događaji pomažu da se kroz njih pokažu najbolje i najgore ljudske osobine.


Kroz čitav roman posmatramo porodicu Turbin, koju čine tri člana Aleksej, doktor, njegova sestra Jelena i njegov brat Nikolka. Većina problema, pitanja koje je Bulgakov u romanu otvorio otkrivaju se na primerima članova ove porodice. Pitanje moralnog izbora zauzima ključno mesto u problematici. Svaki junak bira kako će živeti - po savesti ili uprkos tome. Na primer, Turbini biraju život u svojoj domovini uprkos okolnostima, jer im je čast važnija od života. S druge strane, Jelenin muž Talberg beži u inostranstvo. Beđi iz opasnosti u nepoznato kao pacov. Problem moralnog izbora usko je povezan sa problemima patriotizma, dužnosti i časti, odanosti i izdaje.

Problem porodičnih odnosa je podjednako važan. Turbini su primer idealne porodice u kojoj vlada međusobno razumevanje. Njegovi članovi su uvek spremni da pomognu jedni drugima. Turbini ne dozvoljavaju da u njihovoj kući „nastane“ zavist, izdaja, laž i mržnja. Nije iznenađujuće što braća Jelene Vasiljevne ne vole varljivog, podlog Talberga. Ta mražnja se provlači kroz ceo roman, d abi nakraju kulminirala scenom kada Aleksej Vasiljevič cepa fotografiju Talberga koja je svo vrme od kada je on pobegao bila na stolu u sobi Jelene, uz reči prekora sebi zašto je Talberga na rastanku poljubio. Međutim, ta mržnja se ne ogleda prema Lariosiku. Turbini prihvataju Talbergovog nećaka, kome je potrebna podrška nakon njegove životne drame. Jelena ne može rođaka svog supruga, uprkos nečasnom potezu muža da shvatiti kao stranca.

Zanimljivo je i problem izdaje, pitanje koje je obradi postalo tradicionalno za svetsku književnost. To bi trebalo videti na primeru slike kapetana Talberga. Ovaj junak izdaje svoju ženu, njenu rodbinu i, konačno, domovinu. A sve zarad karijere i mirnog života u inostranstvu. Suprotno od kapetana je Nikolka. Turbin mlađi služi vojsku pukovnika Naj-Tursa. Pre jedne od bitki, pukovnik mora da raspusti pitomce kako mladići ne bi krenuli u glupu smrt. Nikolka ostaje sa svojim zapovednikom do kraja bitke, a zatim se stara da telo Naj-Tursa bude predato njegovoj majci i sestri. Ovu epizodu takođe treba posmatrati u kontekstu pitanja časti i dužnosti.

Ne može se zanemariti ni problem prijateljstva. Prijatelji Alekseja Vasiljeviča Turbina vrlo često posećuju kuću Turbinovih. To su oficiri koji dolaze da razgovaraju o trenutnim okolnostima, o planu akcija, o životu ili o sasvim običnim stvarima. Kada je Aleksej ranjen, i kada ga napada tifus gde mu život visi o koncu a sneka smrti se nadvila nad njim, prijatelji pomažu na svaki mogući način Nikolki i Jeleni.

Na primeru slike inženjera Vasilija Lisoviča (Vasilisa) i njegove supruge otkriva se problem moći novca nad čovekom. Par je vrlo pohlepan. Inženjer neprestano preračunava svoju ušteđevinu. Postaje smiren tek kada u svojim rukama oseti novac. Ta pošast napušta Vasilisu i njegovu suprugu tek kada banditi na prevaru ulaze u kući i kradu novac i ostale stvari iz kuće, i to sve pred očima Vasilise i njegove žene. Krađa je oslobodila vasilisu pohlepe i pretovrila ga u simpatičnog čoveka, kako reče Nikolka.

Tokom čitavog romana autor otkriva problem osoba koju su okolnosti uhvatile u raljama života. Junacima Bele garde jednostavno je bilo suđeno da se rode tokom građanskog rata i državnih udara. U mnogim aspektima život ljudi zavisi od ishoda ovih događaja. U kontekstu ovog problema, Mihail Afanasijevič postavlja pitanja revolucije i građanskog rata. U romanu „Bela garda“ M. A. Bulgakova otkrivaju se društveno-politički ali moralni problemi zauzimaju centralno mesto.

Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI

- Memoari sanjara - Podnaslov romana Dostojevskog „Bele noći“ glasi „Sentimentalni roman“. „Bele noći“ jesu zapravo to, sentimentalna priča. Danas, u vremenu u kojem živimo u kojem pojam „sentimentalnost“ ima pogrdnu konotaciju nije na odmet pokušati, kroz čitanje ovog romana, u sebi probuditi, ili otkriti mentalnu organizaciju iskrenog saosećanja. Možda će u nama probuđeno, ili pronađeno to osećanje pomoći da razumemo glavnog junaka  ovog romana, a samim tim da razumemo i mnoge druge „sanjare“ koji obitavaju tu oko nas koje ili ne primećujemo, ili ih ne želimo primetiti. Koje ako i primetimo doživljavamo kao nekog ko nije iz ovog vremena. Na kraju, možda smo i mi sanjari? Iz tog razloga možda nam čitanje ovog romana može pomoći da sami sebe razumemo? Radnja romana je smeštena u Sankt Peterburgu u vreme kad nad ovim gradom lebde bele noći. Ko je glavni junak romana „Bele noći“? To je dvadesetšestogodišnji mladić, siromašni državni činovnik sa malom platom, koji živi u mal...

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

Roman "Majstor i Margarita" centralno je delo u književnom opusu M.A. Bulgakov a . Roman i ma zanimljivu umetničku strukturu: radnja romana se odvija u tri različite ravni. Prva ravan je realistični svet života Moskve tridesetih godina, druga ravan je svet koji čitaoca vodi u daleka vremena i događaje opisane u Bibliji, i na kraju, treća ravan je fantastični svet Volanda i njegovih veština. Karakteristika razvoja zavere u romanu je kršenje uzročno-posledičnih odnosa (iznenadnost, apsurdnost, nedoslednost) likova u romanu. Roman počinje u Moskvi, na Patrijaršijskom ribnjaku, gde se sastaju predsednik upravnog odbora jednog od najvećih moskovskih književnih udruženja MASSOLIT Mihail Aleksandrovič Berlioz i mladi pesnik Ivan Bezdomni. Suptilna Bulgakova ironija prožima svako poglavlje romana. Već u prvim redovima romana postoji parodija na kratice koje su bile u modi u tim godinama i ponekad nespretne skraćenice, a koje naglašavaju pripadnost klasi nepovoljnih književ...