Пређи на главни садржај

POZORIŠNI ROMAN

“Pozorišni roman“ Bulgakova je autobiografska priča. Zbog toga, da bi razumeli ovaj roman, nepohodno je poznavati piščevo delo, odnosno nepohodno je poznavaki sva događanja vezana za dramski tekst Molijer kojeg je Bulgakov pisao za MHAT. U pitanju je jedan od najznačajnijih epizoda u životu Bulgakova koja ga je, zašto to ne reći, n jedan čudan način trajno vezala za pozorište. Bulgakovljev Molijer je u vreme kada je nastao među književnicima, književnim kritičarima i poklonicima tetara izazvao oštre, polemične tonove. Dok su jedni smatrali da se radi o savremenom dramskom tekstu vrednog pažnje, drugi su govorili da je u pitanju bezvredan tekst opisujući ga kao delo sa spoljnim sjajem ali sa lažnom sadržinom.


Koliko je Bulgakovljev Molijer teško ugledao svetlo dana kao pozorišna predstava govori podatak da je u MHAT-u održano 290 proba dok se nije došlo do premijere. Ni nakon premijere u MHAT-u strasti se nisu stišavale, pa je tako u mnogim pozorištima bio obustavljen rad na predstavi gde je kao predložak služio Bulgakovljev Molijer. Sve u svemu bilo je to vreme, vrlo teško, neizvesno i sa puno prepreka koje je u značajnoj meri uticalo na dalji, ne samo dramski već i književni, opus Mihaila Afanasijeviča Bulgakova. Sve to je dalo povoda i književnog materijala za „Pozorišni roman“, koji je prvobitno nosio naslov „Tajnom prijatelju“.

U pozorišnom romanu Bulgakov se suprotstavlja sistemu Konstantina Sergejeviča Stanislavskog i nije slučajno da jednog junaka, vrlo uticajnog, iz romana naziva Ivanom Vasiljevičem, po analogiji sa prvim ruskim carem Ivanom Vasiljevičem Groznim (1530-1584), ističući despotizam osnivača Umetničkog pozorište u odnosu na glumce (i dramaturge). Na kraju Pozorišnog romana, Maksudov iznosi rezultate svog zapažanja o teoriji Ivana Vasiljeviča (u stvari, Stanislavskog), prema kojem je bilo koji glumac, pomoću posebnih vežbi, „mogao da dobije dar preživljavanja“ i da na taj način publika zaboravi da je to samo pozoriše, već da je to život.

Na probi prikazanoj u Pozorišnom romanu, autor je uveren da teorija Ivana Vasiljeviča nije primenljiva na predstavu koja se radi po njegovom tekstu, uopšte, nije primenljiva na stvarno pozorište: „Zlokobne sumnje počele su da mi se uvlače u dušu krajem prve nedelje. Na kraju drugog, već sam znao da ova teorija, očigledno, nije primenljiva za moju igru. Patrikejev ne samo da nije postao bolji da ponudi buket, napiše pismo ili izjavi ljubav. Ne! Postao je nekako usiljen i suv i nimalo smešan. I što je najvažnije, iznenada se glumac razboleo od kijavice i nije dolazi na probu“. Ubrzo su se i drugi glumci razboleli od iste boljke i pobegli od mrskih vežbi Ivana Vasiljeviča.

Bulgakov je dobro znao da je glumački dar od Boga. Ovo razumevanje pisac je dao Sergeju Leontijeviču Maksudovu, u čijem je usijanom mozgu, nakon grčevitih povika usledila izjava: „Ja sam nov ... ja sam nov! Ja sam neizbežan, došao sam! " (novo pozorište da dođe na mesto starog pozorišta) pojačana je idejom da Ljudmila Silvestrovna Prjahina, mašući čipkastom maramicom, ne može da igra ulogu u njegovoj predstavi, „ nijedna teorija neće ništa pomoći Prajhinoj!” (ne talenovanom glumcu ne pomaže nikakva teorija). U Pozorišnom romanu pisac polemiše sa idejom da se može „igrati tako da gledalac zaboravi da je pred njim scena“, a istovremeno primorava Maksudova da shvati da prelazom preko praga Pozorišta ne zaboravi da je ono samo privid stvarnosti.

Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI

- Memoari sanjara - Podnaslov romana Dostojevskog „Bele noći“ glasi „Sentimentalni roman“. „Bele noći“ jesu zapravo to, sentimentalna priča. Danas, u vremenu u kojem živimo u kojem pojam „sentimentalnost“ ima pogrdnu konotaciju nije na odmet pokušati, kroz čitanje ovog romana, u sebi probuditi, ili otkriti mentalnu organizaciju iskrenog saosećanja. Možda će u nama probuđeno, ili pronađeno to osećanje pomoći da razumemo glavnog junaka  ovog romana, a samim tim da razumemo i mnoge druge „sanjare“ koji obitavaju tu oko nas koje ili ne primećujemo, ili ih ne želimo primetiti. Koje ako i primetimo doživljavamo kao nekog ko nije iz ovog vremena. Na kraju, možda smo i mi sanjari? Iz tog razloga možda nam čitanje ovog romana može pomoći da sami sebe razumemo? Radnja romana je smeštena u Sankt Peterburgu u vreme kad nad ovim gradom lebde bele noći. Ko je glavni junak romana „Bele noći“? To je dvadesetšestogodišnji mladić, siromašni državni činovnik sa malom platom, koji živi u mal...

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

Roman "Majstor i Margarita" centralno je delo u književnom opusu M.A. Bulgakov a . Roman i ma zanimljivu umetničku strukturu: radnja romana se odvija u tri različite ravni. Prva ravan je realistični svet života Moskve tridesetih godina, druga ravan je svet koji čitaoca vodi u daleka vremena i događaje opisane u Bibliji, i na kraju, treća ravan je fantastični svet Volanda i njegovih veština. Karakteristika razvoja zavere u romanu je kršenje uzročno-posledičnih odnosa (iznenadnost, apsurdnost, nedoslednost) likova u romanu. Roman počinje u Moskvi, na Patrijaršijskom ribnjaku, gde se sastaju predsednik upravnog odbora jednog od najvećih moskovskih književnih udruženja MASSOLIT Mihail Aleksandrovič Berlioz i mladi pesnik Ivan Bezdomni. Suptilna Bulgakova ironija prožima svako poglavlje romana. Već u prvim redovima romana postoji parodija na kratice koje su bile u modi u tim godinama i ponekad nespretne skraćenice, a koje naglašavaju pripadnost klasi nepovoljnih književ...