Пређи на главни садржај

OČEVI I DECA

Roman "Očevi i deca" Ivana Sergejeviča Turgenjeva otkriva odjednom nekoliko problema. Jedan problem odražava sukob generacija i jasno demonstrira način da se iz njega izađe, a da se pri tom sačuva ono glavno - porodica. Drugi problem demonstrira procese koji se odvijaju u tadašnjem društvu. Kroz dijaloge i vešto razrađene slike predstavljen je tip javne ličnosti koji je jedva počeo da se pojavljuje, negirajući sve temelje postojeće državnosti i ismevajući takve moralne i etičke vrednosti kao što su ljubavna osećanja i iskrena vezanost. Sam Ivan Sergejevič u radu ne zauzima nijednu stranu. Kao autor, on osuđuje i plemstvo i predstavnike novih društvenih i političkih pokreta, jasno pokazujući da su vrednost života i iskrene naklonosti mnogo veće od pobune i političkih strasti.

Glavni junak romana, nihilista Jevgenij Vasiljevič Bazarov, zajedno sa mladim plemićem Arkadijem Kirsanovom, stiže na imanje Kirsanovih, gde upoznaje oca i strica svog druga.

Pavel Petrovič je sofisticirani aristokrata koji apsolutno ne voli ni Bazarova ni ideje i vrednosti koje Bazarov zastupa. Bazarov takođe ne ostaje dužan, a ništa manje aktivno i strastveno govori protiv vrednosti i morala starih ljudi.

Dva druga se upoznaju udovicom Anom Sergejevnom Odincovom. Oboje se zaljubljuju u nju, ali to privremeno skrivaju ne samo u odnosu na nju, već i odnosu jedan prema drugom. Glavni junak se stidi priznati da on, koji je žestoko govorio protiv romantizma i ljubavne naklonosti, i sada pati od tih osećanja.

Arkadije počinje biti ljubomoran na Bazarova, dolazi do nesporazuma među prijateljima i, kao rezultat toga, Bazarov priča o svojim osećanjima Ani. Postepeno se odnosi između Bazarova i Arkadija pogoršavaju, a sam Arkadij počinje da s ezaljubljuje u Aninu mlađu sestru Katarinu.

Odnosi između starije generacije Kirsanovih i Bazarova se komplikuje, dolazi do dvoboja u kojem je ranjen Pavel Petrovič. Ovo stavlja tačku na prijateljstvo između Arkadija i Bazarova, a glavni lik se mora vratiti u očevu kuću. Tamo se inficira smrtonosnom bolešću i umire u naručju svojih roditelja.

U finalu romana Anna Sergejevna Odincova se udaje prema staležu, Arkadij i katarina, kao i Fenečka i Nikolaj Petrovič. Se venčavaju. Pavel Petrovič napušta imanje i odlazi da živi u inostranstvo.

Bazarov je student medicine, po društvenom statusu, obična osoba, sin vojnog lekara. Ozbiljno se zanima za prirodne nauke, deli uverenja nihilista i negira romantične vezanosti. On je samouveren, ponosan, ironičan i podrugljiv. Bazarov ne voli mnogo da priča.

Osim ljubavi, glavni lik ne deli divljenje prema umetnosti, slabo veruje u medicinu, uprkos obrazovanju koje dobija. Ne nazivajući sebe romantičnom osobom, Bazarov voli lepe žene i, istovremeno, prezire ih. Najzanimljiviji trenutak u romanu je kada sam junak počinje da doživljava ta osećanja čije je postojanje negirao i ismevao. Turgenjev jasno pokazuje intrapersonalni sukob, u vreme kada se osećanja i uverenja osobe razlikuju.

Jedan od centralnih likova u romanu Turgenjeva je Arkadij Nikolajevič mladi i obrazovani plemić. Ima samo 23 godine i jedva je završio fakultet. Zbog mladosti i temperamenta naivan je i lako potpada pod uticaj Bazarova. Spolja, on deli uverenja nihilista, ali u duši, a dalje u zapletu je to evidentno, pojavljuje se kao velikodušan, nežan i vrlo sentimentalan mladić. Vremenom i sam Bazarov to shvata.

Za razliku od Bazarova, Arkadij voli puno i lepo pričati, emotivan je, veseo i ceni naklonost. On veruje u brak. Uprkos sukobu očeva i dece koji je prikazan na početku romana, Arkadij voli i strica i oca.

Odintcova Ana Sergejevna je bogata udovica koja se svojevremeno udala ne iz ljubavi, već radi interesa, kako bi se spasila od siromaštva. Jedna od glavnih junakinja romana voli mir i svoju nezavisnost. Nikada nikoga nije volela i ni za koga nije bila vezana.Za glavne likove ona izgleda prelepo i nedostupno, jer se nikome ne dodvorava.

Mlađa sestra udovice Odincove, Kaća, vrlo je mlada. Ima samo 20 godina. Katarina je jedan od najlepših i simpatičnih likova u romanu. Ona je ljubazna, društvena, pažljiva i istovremeno pokazuje nezavisnost i tvrdoglavost, što samo oslikava mladu damu. Potiče iz porodice siromašnih plemića. Roditelji su joj umrli kad je imala samo 12 godina. Od tada ju je podigla starija sestra Ana. Njena Katarina se plaši i pod pogledom madam Odintsove se oseća neprijatno. Devojka voli prirodu, mnogo razmišlja, direktna je i nije koketna.

Otac Arkadij (brat Pavla Petrovicča Kirsanova). Udovac. Ima 44 godine, potpuno je bezopasna osoba i nezahtevan vlastelin. On je nežan, ljubazan, vezan za svog sina. Po prirodi je romantičar, voli muziku, prirodu, poeziju. Nikolaj Petrovič voli miran, miran, odmeren život na selu.

Oženio iz ljubavi i živeo srećno u braku sve dok mu žena nije umrla. Mnogo godina nije mogao doći sebi nakon smrti svoje voljene žene, ali s godinama je ponovo pronašao ljubav, Fenečku.

Pavel Petrovič Kirsanov, stric Arkadija je prefinjeni aristokrata. Jedno vreme je služio kao oficir Garde, ali mu se zbog princeze R. život promenio. Laički lav u prošlosti, srcolomac koji je lako osvojio ljubav žena. Čitav život gradio je u engleskom stilu, čitao novine na stranom jeziku, bavio se poslovnim i svakodnevnim životom. Kirsanov je jasan pristalicva liberalnih pogleda i čovek sa principima. On je samopouzdan, ponosan i podrugljiv. Ljubav ga je svojevremeno oborila, a od ljubitelja bučnih veza postao je vatreni mizantrop koji je na sve načine izbegavao društvo ljudi. U srcu je nesrećan a na kraju romana daleko je od svojih najmilijih.

Glavni zaplet sada već klasičnog romana Turgenjeva je sukob između Bazarova i društva u kojem se voljom sudbine našao. Društvo koje ne podržava njegove stavove i ideale.

Pojava glavnog junaka u kući Kirsanovih postaje uslovni zaplet zapleta. Tokom komunikacije sa drugim junacima, demonstriraju se sukobi i sukobi stavova, koji testiraju Bazarovljeva ubeđenja,m njegovu istrajnost. To se takođe dešava u okviru glavne ljubavne linije - u odnosu između Bazarova i Odintcove.

Oponiranje je glavna tehnika koju je autor koristio pri pisanju romana. Odražava se ne samo u naslovu i demonstrira u sukobu, već se ogleda i u ponavljanju kretanja glavnog junaka. Bazarov dva puta završava na imanju Kirsanovih, dva puta posećuje madam Odintcovu i takođe se dva puta vraća u roditeljsku kuću.

Rasplet radnje je smrt glavnog junaka, kojom je pisac hteo da demonstrira kolaps misli koje je junak izrazio tokom celog romana. Turgenjev je u svom delu jasno pokazao da u ciklusu svih ideologija i političkih sporova postoji veliki, složen i raznovrstan život, gde uvek preovlađuju tradicionalne vrednosti, priroda, umetnost, ljubav i iskrena, duboka osećanja.

Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI

- Memoari sanjara - Podnaslov romana Dostojevskog „Bele noći“ glasi „Sentimentalni roman“. „Bele noći“ jesu zapravo to, sentimentalna priča. Danas, u vremenu u kojem živimo u kojem pojam „sentimentalnost“ ima pogrdnu konotaciju nije na odmet pokušati, kroz čitanje ovog romana, u sebi probuditi, ili otkriti mentalnu organizaciju iskrenog saosećanja. Možda će u nama probuđeno, ili pronađeno to osećanje pomoći da razumemo glavnog junaka  ovog romana, a samim tim da razumemo i mnoge druge „sanjare“ koji obitavaju tu oko nas koje ili ne primećujemo, ili ih ne želimo primetiti. Koje ako i primetimo doživljavamo kao nekog ko nije iz ovog vremena. Na kraju, možda smo i mi sanjari? Iz tog razloga možda nam čitanje ovog romana može pomoći da sami sebe razumemo? Radnja romana je smeštena u Sankt Peterburgu u vreme kad nad ovim gradom lebde bele noći. Ko je glavni junak romana „Bele noći“? To je dvadesetšestogodišnji mladić, siromašni državni činovnik sa malom platom, koji živi u mal...

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

Roman "Majstor i Margarita" centralno je delo u književnom opusu M.A. Bulgakov a . Roman i ma zanimljivu umetničku strukturu: radnja romana se odvija u tri različite ravni. Prva ravan je realistični svet života Moskve tridesetih godina, druga ravan je svet koji čitaoca vodi u daleka vremena i događaje opisane u Bibliji, i na kraju, treća ravan je fantastični svet Volanda i njegovih veština. Karakteristika razvoja zavere u romanu je kršenje uzročno-posledičnih odnosa (iznenadnost, apsurdnost, nedoslednost) likova u romanu. Roman počinje u Moskvi, na Patrijaršijskom ribnjaku, gde se sastaju predsednik upravnog odbora jednog od najvećih moskovskih književnih udruženja MASSOLIT Mihail Aleksandrovič Berlioz i mladi pesnik Ivan Bezdomni. Suptilna Bulgakova ironija prožima svako poglavlje romana. Već u prvim redovima romana postoji parodija na kratice koje su bile u modi u tim godinama i ponekad nespretne skraćenice, a koje naglašavaju pripadnost klasi nepovoljnih književ...