Пређи на главни садржај

ЧЕРГА

Пре неког времена поново сам узео да погледам филм „Скупљачи перја“. Овом филму се увек радо враћам, не знам зашто али се враћам. Волим овај филм јер у мени буди нека чудна осећања меланхолије и стамене туге. Након што сам филм одгледао сетио сам се једне епизоде из свог живота...Шетајући својим родним местом пут ме је одвео на речни насип. Ми би овде рекли долма. Био је леп пролећни дан. У шетњу сам отишао сам, друштво ми није било потребно. Зелена боја тек олисталог дрвећа и пробуђене траве деловали су умирујуће. Ходајући насипом дошао сам до једног места са којег се пружа прелепа панорама места у којем сам провео најлепше године свог живота. Године дечаштва и наивне младости. Застао сам на том месту и пустио поглед ка крововима кућа који су се у даљини видели. Све је било као и пре. Заправо, скоро све...Нешто је ипак недостајало. Недостајала је черга која се баш са тог места где сам стајао, најбоље видела. Нема је. На том месту се седа налази једна зараван без икаквог обележија. Да. Черга! Било је то чудно место. Сећам се да сам последњи пут ту свраћао почетком деведесетих година прошлог века, некако одмах после тога и она је нестала и отишла у заборав. Сео сам на насип и са травком свеже траве међ зубима, гледајући у правцу нечега чега више нема, почео се присећати наше черге.
Пут до черге је водио од крста који је обележавао почетак или завршетак, све зависи с које стране гледате, улице Маршала Тита преко дела мог родног места који се зове - ћуковац. Ево ни до дан данас не знам зашто се тај део мог места зове баш такао као што се зове иако та улица носи назив Слога...Елем, кад сте дошли у подножије те улице па кад сте савили мало у лево долазили сте на крај села одакле вас је каљави пут водио у чергу. Черга је имала једну улицу, ако се то тако може назвати. Прашњав а после кише блатњав сокак је то био. С леве и десне стране стајале су објекти који су били налик кућама. Намерно кажем налик јер тешко да је тамо ишта имало правилан облик. Мало цигле, мало дрвета, мало картона, мало блата, мали прозори...Довољно да се направи заклон и да се не спава баш под ведрим небом. Кад је било лепо време, с пролаћа и лета и черга је бујала од живота али када су наступали они суморни јесењи и зимски дани онда је и она замирала и тонула у неки дубоки сан. Е, тамо у њој у том делу на крају света, делу који је био интересантан Александру Саши Петровићу кад је снимао његов култни филм „Скупљачи перја“, могли сте да видите све и свашта. Могли сте да чујете до краја појачан радио, песму и тамбурицу од јутра до мрака, али исто тако и плач. Могли сте да видити циганчиће босе и голе који су трчкарали горе доле јурећи псе и мачке до изнемоглости и играјући се неких игара које су само они разумели. Они пак мало старији су размишљали о бољем, лепшем животу – маштали о срећи. Могли сте ту да видите и чујете како жена куне мужа због пијанчења или пак курвања. Могли сте да чујете како мајка куне ћерку што је изгубила невиност па се сада не може добро удати а копиле у кућу не треба. Могли сте да чујете како мајка грди сина због тога што је и оно мало пара што имају профућкао у кафани. Могли сте видети како муж до крви туче своју жену зато што га је попреко погледала. Могли сте да видите и како жена туче мужа само зато што га воли и што му жели добро. Могли сте да видите и како се људи воле. Могли сте да чујете први плач тек новорођеног детета. Могли сте да видите како се тугује. Могли сте да чујете како се радује. Могли сте да чујете како се неодољиво и маштовито лаже...Могли сте много тога да тамо видите и чујете. Овде је живео један посебан свет. Свет који је имао нека своја правила и норме понашања. Мештани нису често свраћали у овај крај. Заправо долазили су веома, веома ретко. С друге стране Цигани из черге су одлазили свакодневно у место, или како се то популарно називало, ишли су у варош. Ишли су на пијац у продавницу у кафану у прошење по кућама на утакмицу или већ неким другим својим послом. Али су ишли. Кад год би се нешто лоше десило у селу криви су били Цигани из черге...Ако је нешто опљачкано у селу прст сумње је на њих падао, ако је била суша опет су они били криви јер је тобоже нека циганка закопала мртворођено дете па је зато суша наступила, ако су се неке болести почеле местом ширити опет су они били криви јер су прљави и неокупани и зато је и болест дошла и тако редом - краја увредама као да није било. Није уопште било важно да ли је прст сумње правилно упрт или не, кривац се знао. А они...Они су све то стоички подносили, сваки ударац мирно примали. Кад год би им неко лупио шамар они су окретали други образ за још један ударац. То су били људи који су свој крст живота носили и подносили и то с осмехом на лицу, али сигуран сам не без бола у души.

Черге више нема. Нестала је као и много тога што је нестало у овом место а што је месту давало један рекао бих непоновљиви шарм. Стари Цигани из черге су помрли а млади се разбежали трбухом за крухом. Отишли су да потраже своју срећу о којој су маштали...Пре неког времена док сам био у месној амбуланти чекајући да ми мој доктор препише лек, у амбуланту уђе један од оних Цигана из черге који је отишао у потрагу за срећном звездом. Ми смо га звали Лахор. Док сам седео и чекао он ме је препознао пришао ми је и поздравио се са мном. Живи у Аустрији. Дошао је својим колима да обиђе родно место. Ожељен је. Има двоје велике деце, два сина. Оба му иду у школу и добри су ђаци. Каже да им неће допустити да буду пробисвети и лезилебовићи већ ће морати да заврше школе. Слабо говоре српски, каже Лахор, али има да га науче јер је то језик којим су говорили њихови преци. Питао ме је како сам. Ја му рекох да нисам баш најбоље а он ми на то рече да се не секирам и да ће Бог дати да буде све како треба. Он је отишао. Поздравио се у одласку исто онако као и кад смо се први пут срели. Искрено и људски. Ја сам остао да чекам свој ред и да размишљам...Дневник увреда је бар једним делом затворен а звезда среће, е она сигурно да постоји само што је свако не досегне!

Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI

- Memoari sanjara - Podnaslov romana Dostojevskog „Bele noći“ glasi „Sentimentalni roman“. „Bele noći“ jesu zapravo to, sentimentalna priča. Danas, u vremenu u kojem živimo u kojem pojam „sentimentalnost“ ima pogrdnu konotaciju nije na odmet pokušati, kroz čitanje ovog romana, u sebi probuditi, ili otkriti mentalnu organizaciju iskrenog saosećanja. Možda će u nama probuđeno, ili pronađeno to osećanje pomoći da razumemo glavnog junaka  ovog romana, a samim tim da razumemo i mnoge druge „sanjare“ koji obitavaju tu oko nas koje ili ne primećujemo, ili ih ne želimo primetiti. Koje ako i primetimo doživljavamo kao nekog ko nije iz ovog vremena. Na kraju, možda smo i mi sanjari? Iz tog razloga možda nam čitanje ovog romana može pomoći da sami sebe razumemo? Radnja romana je smeštena u Sankt Peterburgu u vreme kad nad ovim gradom lebde bele noći. Ko je glavni junak romana „Bele noći“? To je dvadesetšestogodišnji mladić, siromašni državni činovnik sa malom platom, koji živi u mal...

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

Roman "Majstor i Margarita" centralno je delo u književnom opusu M.A. Bulgakov a . Roman i ma zanimljivu umetničku strukturu: radnja romana se odvija u tri različite ravni. Prva ravan je realistični svet života Moskve tridesetih godina, druga ravan je svet koji čitaoca vodi u daleka vremena i događaje opisane u Bibliji, i na kraju, treća ravan je fantastični svet Volanda i njegovih veština. Karakteristika razvoja zavere u romanu je kršenje uzročno-posledičnih odnosa (iznenadnost, apsurdnost, nedoslednost) likova u romanu. Roman počinje u Moskvi, na Patrijaršijskom ribnjaku, gde se sastaju predsednik upravnog odbora jednog od najvećih moskovskih književnih udruženja MASSOLIT Mihail Aleksandrovič Berlioz i mladi pesnik Ivan Bezdomni. Suptilna Bulgakova ironija prožima svako poglavlje romana. Već u prvim redovima romana postoji parodija na kratice koje su bile u modi u tim godinama i ponekad nespretne skraćenice, a koje naglašavaju pripadnost klasi nepovoljnih književ...