„IDIOT“, PRIČA O PRELEPO POZITIVNOM ČOVEKU
Fjodor Mihajlovič Distojevski roman „Idiot“ napisao je u periodu svog
života kada je bio daleko od Rusije, zemlje za koju je smatrao da mu
predstavlja neiscrpnu inspiraciju za njegova dela. Osnovna ideja oko koje je
pisac gradio priču u ovom rimanu jeste ta da se prikaže „prelepo pozitivan
čovek“. Ne mogu se otrgnuti utisku da je inspiraciju za ovu ideju Fjodor
Mihajlovič našao u rečenici: „Lepota će spasiti svet.“ Upravo polazeći
od toga da je u središtu ideje želja da se prikaže „lepota“ (normalno ne
fizička, već ona unutrašnja, duševna) koja je i za samog pisca bila nedokučiva
tajna, sasvim je lako razumeti opravdan strah pisca, o čemu je i sam govorio, da li će u tom svom poduhvatu
uspeti. Koliko god ovaj roman bio težak za čitanje, a jeste težak, on je u isto
vreme i veoma interesantan.
Glavni junak romana „Idiot“ je Knez Lav Nikolajevič Miškin, čovek kome je
Dostojevski u svom romanu poverio misiju da bude „Knez Hristos“. Ovakva misija
se završava tako da sudbina ovog junaka neodoljivo podseća na sudbinu Isusa
Hrista. Lav Nikolajevič je odrastao daleko od otadžbine. Odrastao je u
Švajcarskoj lečeći se od epilepsije. No, koliko god bio daleko od otadžbine Knez
Miškin je jednako u sebi nosio želju da se toj istoj otadžbini vrati, da se
vrati svom narodu, svojim korenima sa iskrenom željom da „svom“ narodu pomogne.
Imajući tu plemenitu nameru u vidu sasvim je jasno da je Dostojevski imao veoma
težak zadatak da kroz tu prizmu oslika karakter glavnog junaka romana „Idiot“. Želja Kneza Miškina da se nađe svakom u pomoći bila je vidljivo na svakom
koraku. Tako npr. prilikom posete kod Jepančinih knez je u Aglaji video
izrazitu lepotu iza koje se krije duboki unutrašnji nemir i emotivni nesklad. S
druge strane u Nastasiji Filipovnoj knez vidi ženu duboke prirode, strasnu,
nemirnu, ekscentričnu koja puno pati i koja se nalazi u jednoj vrsti nervnog
rastrojstva usled poniženja, doživljenog bola i uvreda kojima je bila izložena.
Upravo način na koji je Knez Miškin obema ovim ženama prilazi izazivalo je
veliki šok, nerazumevanje i negodovanje u društvu. Jevgenije Pavlovič Radomski na jednom mestu
kaže: „Kako on to njih obe voli? Nekakvim dvema raznim ljubavima?
Zanimljivo...Jadni idiot! I šta će sad biti s njim?“. Ta borba između dobra i
zla u ljudskim srcima neprekidno traje tokom cele priče u ovom romanu. Lomovi, prevrati,
neočekivani obrti, nerazumni potezi su sastavni deo proznog prikaza junaka ove
priče. Ta unutrašnja duševna rastakanja, kao što imamo kod Aglaje Ivanovne i
Nastasije Filipovne, imamo i kod Rogožina, i kod Gavrila Ardalionoviča, i kod Ipolita,
i kod Lebedeva, zapravo imamo kod svih likova ovog romana. Svi ti likovi u razgovoru sa knezom Miškinom otkrivaju da je
način na koji knez prilazi njima u želji da ih razume, nešto što je u njima
davno umrlo i da je s toga njihov život davno uništen. Svi oni su iznenađeni
takvim nastupom Kneza Miškina. Za njih je to „skandal“. Kao da nemaju odgovor
na ono što vide. Zapravo, odgovor nalaze ali oni taj odgovor sami sebi na silu
nameću bez istinske želje i s primetnim strahom da proniknu dublje u svoju
dušu. Zbog toga je taj odgovor u neskladu sa onim što istinski osećaju. To je
zapravo borba i veliki lom duše svakog od junaka ovog romana ponaosob. Ali i pored takvih
otkrovenja Lav Nikolajevič pokušava da u njima probudi bar delić vere, taman
toliko koliko je „gorušičino zrno“, koja
bi im pomogla da prevaziđu sva ta negativna razmišljanja koja nose duboko u
sebi. Svakako da najveće zasluge za „odumiranje čovečnog“ u tim ljudima ima
društvo tj. sistem vaspitanja i odrastanja koji je tada vladao u Rusiji, što
ovom romanu sem izrazito jake i koloritne psihološke komponente, daje i
izuzetno snažnu sociološku dimenziju. Istini za volju Knez Miškin nije uspeo da
sačuva Nastasiju Filipovnu, ali je ipak uspeo da u njoj probudi dušu i da
otkrije njeno veliko i duboko, skoro zaboravljeno osećanje da ume ipak da voli.
Tragedija Nastasje Filipovne se ipak nije mogla izbeći. S druge strane knez je
uspeo da pomogne Aglaji Ivanovnoj da otkrije uzorke svoje anksioznosti i
hirovitosti koja je vodila konstantnom sukobu sa roditeljima. Šta je Aglaja
Ivanovna osećala prema Knezu Miškinu najbolje svedoči deo romana u kojem Aglaja
recituje Puškinovu pesmu o „siromašnom vitezu“ u kojem pesnik daje sliku
idealnog muškaraca. Najmlađa od tri ćeri Generala Ivana Fjodoroviča sasvim je dobro
razumela ove stihove iza kojih se krije poruka da se takav muškarac može i mora
voleto do kraja, ako ne ovom ono u nekom drugom veku. Knez Miškin se na kraju
vraća tamo odakle je i krenuo u Švajcarsku, bolesniji nego što je iz te zemlje
put Rusije krenuo. Kao da je sve nedaće ljudi koji ga tamo okruživaše primio na
sebe. Namerno.
Iako je prošlo dosta vremena od kad je Fjodor Mihajlovič napisao roman
„Idiot“ veoma su se malo društva promenila što govori o univerzalnosti priče
ovog romana. Posle svega više sam nego siguran da „otkrovenja“ do kojeg čitalac
ovog romana može da dođe može čitaocu pomoći. Dovoljno je prisvojiti samo delić
„prelepo pozitivnih osobina“ Kneza Miškina i biće sasvim dovoljno za spas. Neka taj delić bude koliko gorušičino zrno i čovek će se mnogo bolje osećati.
Dostojevski treba da se čita kad je čovek prošao bar jednu trecinu života,da bi mogao osetiti dubinu ovog genija.
ОдговориИзбриши