Пређи на главни садржај

GOGOLJEV "PORTRET"

Pripoteku „Portret“ Nikolaj Vasiljevič Gogolj je napisao 1835. godine, da bi je 1842. delimično preradio. U ovom delu Gogolj na kritički način govori o odnosu umetnosti i stvarnosti, umetnika i društva. Na jedan veoma prozno koloritan način Gogolj ukazuje da je komercijalizacija umetnosti štetna za umetnost i umetnika, da novac i interes štete umetnosti i umetniku. Priča je bazirana na fantastičnoj osnovi i deli se na dva dela. Prvi, u kojoj je prikazan život slikara Andreja Petroviča Čartkova i drugi, u kojem je prikazano rađanje i život portreta, jednog azijate, zajmodavaoca ali i istorija slikara, kasnije monaha, koji je portret zajmodavca naslikao.

Junak ove Gogoljeve priče je slikar Čartkov. Međutim, paralelno sa njim kroz priču je prikazan i zajmodavac, demon, čiji portret, lebdeći kroz vreme, predstavlja zlu silu koja uništava istinske umetnike i umetnost.
Tragična sudbina Čartkova počinje onog trenutka kada na pijaci Ščukin dvor u prodavnici slika, sasvim nenadano kupuje jedan portret za koji daje poslednjih dvadeset kopejki. Portret koji je Čartkov kupio stajao je, prekriven prašinom dugo u toj prodavnici, kao da je čekao nekog novog iskušenika. Zašto je taj poretret predstavljao uvod u slikarevu tragediju? Zato što je isti nastao rukom slikara kao verodostojno ostavljanje kičicom u životu svega onoga što je đavolsko, što je demonsko, a što je bilo u liku zajmodavca, azijate. Taj zajmodavac, azijata nije ništa drugo nego otelovljenje đavola koji hoda svetom i svaki dan, iznova traži nove žrtve.  Zašto je taj portert tragičan za umetnike? Zato što ga je nasilkao slikar koji je umetnost, slikarstvo nosio iskreno u svojoj duši. Naslikao ga je čovek koji je u sebi nosio ljubav prema drugima, a ne mržnju, zlobu i pakost. Znači, portert je nastao voljom umetnika njegovom „neopoganjenom“, čistom rukom. Kada takva ruka naslika „đavola“ onda to više nije slika, već postojanje. Duh takvog demona postaje živ. Ruka umetnika je kroz portret oživela duh deomna, ruka umetnika jedino može taj duh i da uništi. Ali!

Duh nečastivog se neda lako uništiti. On se bori da ostane i dalje u životu. Bori se na taj način što pred umetnika postavlja najteža iskušenja. Ta iskušenja su data u obliku raskoši, novca, zlata i materijalnog blagostanja. U obliku svega onoga što umentik nema i teško da će ikada imati. Tu je sudar umetnosti i stvarnosti. Upravo sa takvim iskušenjima se sreo Čartkov kada je portret doneo u svoj, više nego skromni stan u Petnaestoj ulici na Vasiljevskom ostrvu. Čartkov je bio umetnik s talentom. To nije nebitno znati jer duh nečastivog ne traži obične umetnike koji nose svakodnevna odela, već one koji, obučeni u svečanu odeću koračaju svetom, koji su odenuti ruhom talenta. Njih „đavo“ hoće da uništi. Takav jedan je slikar Čartkov. Zato je on, pored mnogih u prodavnici slika našao portret i isti kupio.

Može li umetnik odoleti takvim iskušenjima, kao što ih je imao Čartkov? Preko noći, iz ničega, u rukama držati 1000 zlatnika! Nastaviti sa pređašnjim životom, ulagati u umetnost, nastaviti kroz sistematski rad razvijati talenat, ostati veran najčistijim idealima umetnosti i na taj način postati umetnik ili okrenuti list pa se prikloniti matrijalnim ovozemaljskim stvarima, poslušati reči „vatrene mladosti“, napustiti ideal umetnosti? Čartkov nije odoleo iskušenju! Nije poslušao reči svog profesora. Poslušao je reči „vatrene mladosti“. Otvorio je vrata pakla. Predvorije pakla je popločano svim onim što je čovek u bedi gledao zavidljivim očima. „U duši mu se rodila želja da odmah ščepa slavu za vrat i da se pokaže pred svetom.“ Zaboravo je nesrećni slikar da slava ne može pružiti nasladu onome koji ju je ukrao, već onome koji ju je zaslužio. Slava zatreperi samo u onima koji su je dostojni. Takvim postupkom, napuštanjem ideala umetnosti i priklanjanje idealu „zlatnog teleta“ Čartkov nije bio dostojan slave. Sve ono što je kasnije usledilo, priznanje u društvu i novac bili su laž, privid i samobmana. Kod Čartkova je pred 1000 zlatnika, ispalih iz rama portreta, pobedila sadašnjost. Umetnost je ubijena. Božiji pečat u obliku talenta nasilno je izbrisan.

U pomodnom društvu sve je pomodno. Takvom društvu ne treba umetnost, jer kada bi se umetnost pitala onda ni društvo ne bi bilo pomodno. Onda bi sistem vrednosti bio drugačiji. Ljudi koji se u takvom društvu bave „umetnošću“ nisu umetnici već zanatlije. „Uvek iste boje, isti manir, ista uvežbana naviknuta ruka, za koju bi se reklo da pre pripada sklepanom automatu nego čoveku! Jednom rečju nedarovitost koja je ipak ostala verna svome pozivu i u samu umetnost unela svoj zanat.“ Priklonivši se stvarnosti Čartkov je prihvatio i pravila ponašanja u pomodnom društvu. Počeo je da ispunjava zahteve tog i takvog društva. Postao je zanatlija koji je slika ono što su drugi tražili, a ne ono što je on osećao. Slikao je tuđim očima, razmišljao tuđom glavom. Jednio je ruka bila njegova, ali ni ta ruka više nije bila sasvim njegova.

Božiji pečat kojim je Čartkov bio obeležen, demon nije moga do kraja uništiti. Ostao je ožiljak koji je jednako krvario, a koji je Čartkov duboko u sebi skrivao. Onaj koji je nekada imao talenta, u sebi poseduje sposobnost, ili prokletstvo da može da vidi ono što je lepo, da vidi ono što odiše umetnošću. To prokletstvo je zapravo tragičnost. Tako je i Čartkov stavši jednom ispred jedne slike video: „Čisto neporočno, lepo kao nevesta, delo umetnika. To delo se skromno, božanstveno, nevino i jednostavno uzdizalo iznad svega.“ Videvši takvo delo ispred sebe Čartkov je uvideo svu svoju nesreću, uvideo je da predvorije pakla ne vodi u raj već u strašni kazan. Kasno je za povratak, a napred se nije moglo. Ožiljak se tada provalio u najvećem i najgorem obliku i kao lavina sve razrušio pred sobom. Uništen je čovek. Smrt je logična posledica takvog stanja. Smrt čoveka koji je u sebi usmrtio talenat. Kazna za uništavanje Božijeg dara je strašna.

Svaki umetnik, kojeg je Bog obdario talentom mora da se čuva od svih strasti koje demon pred njega stavlja kao iskušenje, kao proveru verovanja u Božiji dar. „Bolje je podneti svemoguća proganjanja nego nekoga u mislima proganjati.“ Umetnik mora da čuva čistotu svoje duše više od svih ostalih. To je ono što umetnost čini u isto vreme tako lepom, ali i tako tragičnom.

Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI

- Memoari sanjara - Podnaslov romana Dostojevskog „Bele noći“ glasi „Sentimentalni roman“. „Bele noći“ jesu zapravo to, sentimentalna priča. Danas, u vremenu u kojem živimo u kojem pojam „sentimentalnost“ ima pogrdnu konotaciju nije na odmet pokušati, kroz čitanje ovog romana, u sebi probuditi, ili otkriti mentalnu organizaciju iskrenog saosećanja. Možda će u nama probuđeno, ili pronađeno to osećanje pomoći da razumemo glavnog junaka  ovog romana, a samim tim da razumemo i mnoge druge „sanjare“ koji obitavaju tu oko nas koje ili ne primećujemo, ili ih ne želimo primetiti. Koje ako i primetimo doživljavamo kao nekog ko nije iz ovog vremena. Na kraju, možda smo i mi sanjari? Iz tog razloga možda nam čitanje ovog romana može pomoći da sami sebe razumemo? Radnja romana je smeštena u Sankt Peterburgu u vreme kad nad ovim gradom lebde bele noći. Ko je glavni junak romana „Bele noći“? To je dvadesetšestogodišnji mladić, siromašni državni činovnik sa malom platom, koji živi u mal...

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

Roman "Majstor i Margarita" centralno je delo u književnom opusu M.A. Bulgakov a . Roman i ma zanimljivu umetničku strukturu: radnja romana se odvija u tri različite ravni. Prva ravan je realistični svet života Moskve tridesetih godina, druga ravan je svet koji čitaoca vodi u daleka vremena i događaje opisane u Bibliji, i na kraju, treća ravan je fantastični svet Volanda i njegovih veština. Karakteristika razvoja zavere u romanu je kršenje uzročno-posledičnih odnosa (iznenadnost, apsurdnost, nedoslednost) likova u romanu. Roman počinje u Moskvi, na Patrijaršijskom ribnjaku, gde se sastaju predsednik upravnog odbora jednog od najvećih moskovskih književnih udruženja MASSOLIT Mihail Aleksandrovič Berlioz i mladi pesnik Ivan Bezdomni. Suptilna Bulgakova ironija prožima svako poglavlje romana. Već u prvim redovima romana postoji parodija na kratice koje su bile u modi u tim godinama i ponekad nespretne skraćenice, a koje naglašavaju pripadnost klasi nepovoljnih književ...