BAN BANK

Negde s proleća 2015. godine, ako se ne varam, gledao sam predstavu Novosadskog pozorišta "Ban Bank" u režiji Andraša Urbana. Priznajem da me je gledanju privukla prilično burna dešavanja koja su predstavu pratila, naročito u Mađarskoj (iz Pečuja je predstava prosto oterana a Urban proglašen nekom vrstom persone non grata, dok je u Segedinu predstava ispraćena ovacijama koje se retko viđaju). Kada sam gledao predstavu interesovao me je rediteljski postupak, te je moja pažnja bila u potpunosti fokusirana na pozorišne elemente. O predlošku nisam ni razmišljao. 

                                              Fotografija: http://www.uvszinhaz.com

Sada, kada sam delo Jožefa Katone upoznao shvatio sam koliko je Urban uspešno priču doveo na kolosek dogadjaja koji korespondiraju s današnjicom, gde je drama doživljena kao individualna tragedija lišena potrošene velike istorije i političkih događaja. Treba imati u vidu da je drama "Ban Bank" jedinstveno delo svog vremena, kanonsko delo XIX veka i najznačajnija istorijska drama mađarske dramske književnosti. Fabula drame se bazira na istorijskom događaju s kraja 1213. godine kada je ubijena kraljica Gertruda žena ugarskog kralja Andrije II. U drami se sukobljavaju interesi domovine i porodice, odanost domovini i ljubav prema supruzi što vodi tragediji. Kada sam spoznao prirodu teksta shvatio sam koliko je Urban u njegovoj predstavi bio dobar u crtanju te tragedije dovodeći je u ravan ovovremenskog.


Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI