Пређи на главни садржај

KAKO JE NASTALA „BELA GARDA“


-Groteskna slika realnosti-

Mihail Afanasijevič Bulgakov spada u red ruskih književnih klasika čije je stvaralaštvo obeležilo jedno vreme. Bulgakov jeste klasik, ali teme koje on obrađuje u delima ga svrstavaju u red naših savremenika. Dramsko nasleđe ovog pisca je zaista veliko. Samo neka njegova dela su doživela izvođenje u pozorištu – „Puškin“, „Zojkin stan“, „Mrtve duše“, „Purpurno ostrvo“, „Dani trubina“, „Majstor i Margarita“, „Bela garda“. Svaki taj naslov može biti priča za sebe, ali ovog puta ću se osvrnuti na delo „Bela garda“, tačnije na to kako je ono nastalo.

Bulgakov je nekoliko godina radio kao lekar u Smolenskoj oblasti. Nakon tog službovanja usledilo je lutanje po zemlji, prvo Kijev za vreme vladavine hetmana i građanskog rata, zatim Kavkaz, Batum i na kraju Moskva. Put Bulgakova, ne samo književni već i životni neobično podseća na put Čehova. Mnogo sličnosti na njihovim putevima ima.
Za stvaralašatvo Bulgakova naročito je značajan period boravka u Kijevu i vladavine hetmana jer život pod takvom vlašću je donosio i tregediju i grotesku, i junaštvo i bedu. Ukrajna je tada gorela u unutrašnjoj vatri. Gorela su cela imanja, vodile su se borbe s nemačkim kaznenim odredima a u Kijevu je vladao hetman Skoropadski. Taj lik je Bulgakov do savršenstva naslikao u delu „Dani Trubina“.  Taj hetman i jeste i nije bio čovek. Bio je to zapravo nestvaran hetman, čovek od papira kojim su upravljali nemački generali. Takav čovek je u Kijevu priređivao parade svojih jedinica. Hetman je sedeo na belom konju a oko njega su se tiskali nemački generali. I dok je hetman sedeo na belom konju ispred njega su prolazili njegovi gardijski pukovi „njegove svetlosti jasnovelmožnog pana hetmana serđuci“.

Ko su bili serđuci? To su bili ljudi koje je hetman vrbovao iz redova kijevskog šljama. To su bile obične bitange i probisveti. To su bili osobe koji su pripadala ljudskom talogu. Te osobe jesu bili probisveti ali su čak i oni znali pravu vrednost  svoga hetmana. Dok su prolazili ispred svoga vođe oni su pevali, ako se to pesmom moglo zvati:
„Dragi naš, dragi naš
Hetman naš bosjački!
Hetman naš bosjački –
Pavlo Skoropadski!“
Skoropadski se na te stihove smeškao i mahao rukom u znak pozdrava, salutirao i pravio se da ne čuje pevanje koje je bilo prostačko i raskalašno. Uz hetmana su se smešakli i nemački generali. Groteskna slika realnosti. Tom slikom Bulgakov je oslikao pojedine scene u „Dani Turbina“.

Ono što je mnogo važnije je da je ponešen utiscima iz takve Ukrajne, iz takvog Kijeva i takvog hetmana Bulgakov napisao roman „Bela garda“, koji je kasnije pretočen i u pozorišni tekst i predstavu. Prvobitno je Bulgakov hteo da napiše trilogiju, ali je kasnije odustao od te zamisli. Roman je napisao na predlog ljudi iz MHAT-a, koji su roman prihvatili kao vredno ostvarenje. U romanu autorove simpatije nisu ni na strani bele, ni na strani crvene garde, njegove simpatije su na strani dobrih ljudi koji se ne pretvaraju u brodske pacove koji prvi počnu da beže kada brod počine da tone, koji ne menjaju svoje mišljenje pod uticajem političkih preokreta. Bulgakov postavlja pitanje: kako ostati čovek u trenutku katastrofe, ne izgubiti se.

Roman“ Bela garda“ je bila ulaznica Bulgakova u MHAT. U jednom tekstu iz arhiva tog teatra ostalo je zapisano „dobili smo ozbiljnog i snažnog dramskog pisca.“ Konstantin Paustovski na jednom mestu u svom tekstu „Bulgakov i pozorište“, govoreći o Bulgakovu je napisao: „Bio je pravi vitez bez straha i mane.“

Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI

- Memoari sanjara - Podnaslov romana Dostojevskog „Bele noći“ glasi „Sentimentalni roman“. „Bele noći“ jesu zapravo to, sentimentalna priča. Danas, u vremenu u kojem živimo u kojem pojam „sentimentalnost“ ima pogrdnu konotaciju nije na odmet pokušati, kroz čitanje ovog romana, u sebi probuditi, ili otkriti mentalnu organizaciju iskrenog saosećanja. Možda će u nama probuđeno, ili pronađeno to osećanje pomoći da razumemo glavnog junaka  ovog romana, a samim tim da razumemo i mnoge druge „sanjare“ koji obitavaju tu oko nas koje ili ne primećujemo, ili ih ne želimo primetiti. Koje ako i primetimo doživljavamo kao nekog ko nije iz ovog vremena. Na kraju, možda smo i mi sanjari? Iz tog razloga možda nam čitanje ovog romana može pomoći da sami sebe razumemo? Radnja romana je smeštena u Sankt Peterburgu u vreme kad nad ovim gradom lebde bele noći. Ko je glavni junak romana „Bele noći“? To je dvadesetšestogodišnji mladić, siromašni državni činovnik sa malom platom, koji živi u mal...

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

Roman "Majstor i Margarita" centralno je delo u književnom opusu M.A. Bulgakov a . Roman i ma zanimljivu umetničku strukturu: radnja romana se odvija u tri različite ravni. Prva ravan je realistični svet života Moskve tridesetih godina, druga ravan je svet koji čitaoca vodi u daleka vremena i događaje opisane u Bibliji, i na kraju, treća ravan je fantastični svet Volanda i njegovih veština. Karakteristika razvoja zavere u romanu je kršenje uzročno-posledičnih odnosa (iznenadnost, apsurdnost, nedoslednost) likova u romanu. Roman počinje u Moskvi, na Patrijaršijskom ribnjaku, gde se sastaju predsednik upravnog odbora jednog od najvećih moskovskih književnih udruženja MASSOLIT Mihail Aleksandrovič Berlioz i mladi pesnik Ivan Bezdomni. Suptilna Bulgakova ironija prožima svako poglavlje romana. Već u prvim redovima romana postoji parodija na kratice koje su bile u modi u tim godinama i ponekad nespretne skraćenice, a koje naglašavaju pripadnost klasi nepovoljnih književ...