Пређи на главни садржај

ЖЕНА СУГЕСТИВНЕ ПРИЧЕ

Управо сам завршио читање текста Људмиле Разумовске “Драга Јелена Сергејевна“. После драме „Кући!...“ ово је други текст од овог драмског писца који сам имао прилике да прочитам. Морам искрено рећи да ми се оба текста дојме. Оставила су на мене утисак. И то онако баш јак. Нећу крити сузе су биле гост у мојим очима.

Међутим, у овом свом осврту сачињеног мојом мастионицом и мојим пером нећу писати о текстовима Људмиле Разумовске о њима ће паметнији људи од мене имати много више шта да кажу. Мене је више заинетресовала она као индивидуа... Спој жене и драмског писца...Док сам боравио у Русији имао сам прилику да погледам један интервју који је са њом урађен. Оно што је интересантно јесте то да се ради о великом сањару који је постао драмски писац. Додајем овоме још женски писац као отежавајућу ствар пошто није баш чест случај да се сусрећемо са женама као драмским писцима. Ради се о жени која је у себи успела да помири нимало лаке задатке а то је да у исто време буде женствена, шармантна, насмејана и мудра, смирена и да у сито време кроз своје текстове прича тешке приче. Сурове до крајњих граница људског трпљења, људске издржљивости. Каже да је хтела да буде глумица, али ето судбина јој није то допустила, отишла је у дрмаске писце. Имам осећај да би била и сјајна глумица...Нашла је, каже смисао свог живота у писању драма. У њеним драмама смех до суза се претама у смех кроз горчину и тугу. Људмила Разумовска у својим делима не спори постојање добра и зла. Не! Она својим причама сугерише да се сада зло шири, само да људи сада не праве разлику између добра и зла, греха и праведности, злочина и казне...Када слушате Људмилу Разумовску док говори ви пред собом гледате особу код које су емоције више него видљиве, а онда када узмете њене драме да читате видити заправо колико у њеним делима, њени јунаци су људи окамењене и осушене душе. Људи који не могу и не знају да плачу. Управо то даје јачину њеним драмама. Сећам се једне приче коју је Људмила изговорила у том интервјуу: „У Букурешту се премијерно играла представа „Кући!...“. Након представе један утицајни бизнисмен погођен причом коју је на сцени позоришта видео поклонио је нову, велику кућу у самом срцу Букурешта за децу коју је она у тој својој драми тако страшно, за човечанство, поражавајуће описала.“ Питање морала и моралних принципа су увек били у средишту интересовања Људмиле Разумовске. Можда зато што је жена, жене су по природи осећајније, она је успевала да у својим драмама та питања тако добро, дубоко и силно осветли. Њене приче су толико сугестивне да се ви као читалац не можете, све и да хоћете, отргнути осећаја увучености у ту причу и да кроз себе, из једне посебне визуре не пропустите, осећај раскољниковског мучеништва. Читалац има осећај кривице, само зато што су Људмилине приче толико реалне и свакодневне...Људи не воле тај осећај. Дефинитивно. Тај осећај боли. Није ни чудо што је ова врсна драмска списатељица на самом почетку била проказана и жигосана од стране руских власти као „опасни елемент који подрива друштво“. Међутим, она је имала уз себе људе из позоришта који су схватили сву јачину њеног писања. Један од њих је био Товстоногов.

Данас је Људмила Разумовска познат и признат драмски писац. Њене драме се играју у позориштима широм света. С успехом се играју....А ја...Ја се спремам да кад успем у себи да направим такав ментални склоп да могу поново кренути раскољниковим мученичким трагом да узмем да прочитам њену драму „Врт без земље“.

ЈЕЛЕНА СЕРГЕЈЕВНА хоће КУЋИ где је чека ВРТ БЕЗ ЗЕМЉЕ.

Јул, 2008.

Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI

- Memoari sanjara - Podnaslov romana Dostojevskog „Bele noći“ glasi „Sentimentalni roman“. „Bele noći“ jesu zapravo to, sentimentalna priča. Danas, u vremenu u kojem živimo u kojem pojam „sentimentalnost“ ima pogrdnu konotaciju nije na odmet pokušati, kroz čitanje ovog romana, u sebi probuditi, ili otkriti mentalnu organizaciju iskrenog saosećanja. Možda će u nama probuđeno, ili pronađeno to osećanje pomoći da razumemo glavnog junaka  ovog romana, a samim tim da razumemo i mnoge druge „sanjare“ koji obitavaju tu oko nas koje ili ne primećujemo, ili ih ne želimo primetiti. Koje ako i primetimo doživljavamo kao nekog ko nije iz ovog vremena. Na kraju, možda smo i mi sanjari? Iz tog razloga možda nam čitanje ovog romana može pomoći da sami sebe razumemo? Radnja romana je smeštena u Sankt Peterburgu u vreme kad nad ovim gradom lebde bele noći. Ko je glavni junak romana „Bele noći“? To je dvadesetšestogodišnji mladić, siromašni državni činovnik sa malom platom, koji živi u mal...

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

Roman "Majstor i Margarita" centralno je delo u književnom opusu M.A. Bulgakov a . Roman i ma zanimljivu umetničku strukturu: radnja romana se odvija u tri različite ravni. Prva ravan je realistični svet života Moskve tridesetih godina, druga ravan je svet koji čitaoca vodi u daleka vremena i događaje opisane u Bibliji, i na kraju, treća ravan je fantastični svet Volanda i njegovih veština. Karakteristika razvoja zavere u romanu je kršenje uzročno-posledičnih odnosa (iznenadnost, apsurdnost, nedoslednost) likova u romanu. Roman počinje u Moskvi, na Patrijaršijskom ribnjaku, gde se sastaju predsednik upravnog odbora jednog od najvećih moskovskih književnih udruženja MASSOLIT Mihail Aleksandrovič Berlioz i mladi pesnik Ivan Bezdomni. Suptilna Bulgakova ironija prožima svako poglavlje romana. Već u prvim redovima romana postoji parodija na kratice koje su bile u modi u tim godinama i ponekad nespretne skraćenice, a koje naglašavaju pripadnost klasi nepovoljnih književ...