Пређи на главни садржај

ПЕЧОРИН – ХЕРОЈ НАШЕГ ДОБА

Узео сам да прочитам Љермонтовљев роман „Херој нашег доба“. Оно што се на први поглед намеће кад завршите читање овог романа јесте запажање о пуној, богатој колоритности приче. Постојање те и такве колоритности у роману не треба да чуди имајући у виду историју која је предходила писању самог романа. Михаил Јурјевич Љеромонтов је почео 1836. године да размишља о томе да напише роман о петербуршком виоком друштву. Почео је да пише дело имајући у виду концепт заснован на амбијенту који га је окруживао. Међутим, 1837. године због написане песме „Смрт песника“ посвећене Пушкину – Љермонтов је протеран на Кавказ, територију царске Русије која је увек био немирана, ратом оптерећена и у којој боравак никада није био нимало пријатан, а понајмање сигуран. По доласку у место прогонства Љермонтов је боравио у Пјатигорску, Кисловодску, јахао у првим борбеним линијама па се тако десило да скоро није погинуо у козачком селу Таман. Све то је утицало на Љермонтова да прекине започето писање новог дела. Направио је нови концепт базиран да доживљеном, почео ново писање. Тако је настао његов роман „Херој нашег доба“. Кад се има у виду овакава историја која је предходила писању романа онда не треба да чуди, с почетка истакнута колоритност приче.

Не могу се отргнути утиску да кад почнете да читате овај роман као да долазизе на један избраздан пут који вас води,води, и води... Који као да нема краја. Такав утисак сам имао и када сам роман завршио. Цело читање је било заправо ходање по том и таквом путу. Када је Љермонтов написао овај свој роман, Печорин главни јунак приче, представљао је „мрљу“ у друштву гледано са аспекта друштвених околности оног времена. С друге стране он је, по мом скромном суду снажна, интелигентна личност која пркоси искривљеним друштвеним нормама на тај начин постајући „актуелно зло“. Ако је таквих људи, који су били спремни да се супротствае нормама које гуше индивидуу, раније било веома мало, данас скоро да су нестали, због чега су они постали посебно вредни. Због тога, чими ми се да ће мисао по којој је Печорин херој нашег времена бити једнако истинита за десет, двадесет или педесет година. Она ће једнако бити актуелна. Печорин је константно трагао за одговором на питање „Ко сам ја?“. Умро је а одговор није нашао! Код многих ће ово трагање главног јунака отоврити дилему да ли је то доборо, или лоше. Милисм да је добро. Зашто? Зато што уколико би се нашао одговор на постављено питање изгубила би се драж живота, човек би духом брзо остарио и умро би млад. Док сам читао роман могао сам Печорину да опростим његово играње са туђим судбинама, да му опростим његово мешање у туђе животе, али никако нисам мога да разумем његову одлуку да своју судбину препусти другима и да избегне сопствено спасење. Уместо сопственог спасење он је спасао друштво. Спасао га је од пропадања и уништења, на крају спасао га је од једнообразности и муке која из те муке произилази. Кроз неколико главних ликова овог романа читалац може сасвим јасно пратити судбину целокупног ондашњег друштва. Читалац може осетити сву поквареност и нагон за преваром оличену у Грушинтском, може осетити сву великодушност и отвореност срца Максима Максимича, може да осети сву мудрост др Вернера, може да осети неизглед приметну несавладивост Књегиње Мери...Заправо читалац може много тога да осети. Може да створи сасвим јасну слику свих тих особа пред собом. Ликовност је у овом роману више него присутна. Управо зато свако од нас док чита ово дело Печорина може да види онако како хоће. Неко ће га видети као храброг, снажног човека способног да се носи са појединцем и друштвом. Неко ће, напротив, у Печорину видети слабића , човека сломљене воље, изгубљену личност која услед свих тих својих слабости свети се појединцу и друштву на тај начин демонстрирајући слаб карактер. Ја, нисам склон да пред собом имам лик Печорина по којем је он слабић, кукавица. По мени Печорин је личност која је имала храбрости да се суочи са масом и то ја најважнија ствар. Небитно је да ли би се он са том масом тукао, много је важније да је стао испред ње. Да јој се успротивио. Сваки човек, без обзира колико је он стабилан, без обзира на чврстину воље коју у себи поседује не може кад се суочи са масом, остати исти. Појединац се тада налази у констатнтном сукобу са оним што је испред њега. Промене су код таквих људи нормалне, неминовне Управо постојање њега и масе, постојање сукоба показује да је он другачији од њих. Показује да не прихвата норме које гуше људску индивидуу. Сви ликови романа су заправо стављени у функцију истицања снаге главног јунака, његове супериорности наспрам њих, и њихове инфериорности наспрам њега. То се може најбоље осетити у деловима романа у којима Печорин, у тренуцима јасног сукоба не посеже за акцијом, већ за проналажењем унутрашњег мира. А људи у сукобу чекају акцију. То, условно речено не чињење доводи га у ситуацију да успева да завлада туђим душама, да уравља туђим осећањима на тај начин испитујући сопствену вољу. Печорин је окренут самом себи и трагању за одговором на животно питање које је га нон-стоп мучи.

Љермонтов свог главног јунака ставља у различите животне ситуације. Провера га у љубави, пријатељству, познанствима са различитим представницима сталежа друштва, присиљавајући га да расправља са самим собом. Печорин на тај начин заправо експериментише. У ром експериментисању он никоме не жели зло, али исто тако не ради ни добро. Он на тај начин у великој мери урушава живот људи који га окружују, са којима комуницира а који прихватају друштвене норме. На тај начин Печорин интервенише у животима других људи. Печорин у себи поседује невероватну енергију и вештине које многи, који су око њега не увиђају. Дајући Печорину те могућности Љермонтов открива унутрашње стање главног јунака. Када затворите последњу причитану страницу романа стичете утисак да је Печорин лик који дефинитивно презире људе који су свесни својих слабости - али који немају храбрости да се тим слабостима супротстве, да се ради о лику који уме да освоји женско срце не на кратко, већ за дуго можда чак и заувек, да се ради о лику који на путу којим хода може све уклонити и уништити, да се ради о лику којег прати само једна, али велика несрећа а то је да он не зна где иде јер нема одговор на питање „Ко је он?“. Херој свакако јесте, како јуче - тако данас - тако и сутра!

Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI

- Memoari sanjara - Podnaslov romana Dostojevskog „Bele noći“ glasi „Sentimentalni roman“. „Bele noći“ jesu zapravo to, sentimentalna priča. Danas, u vremenu u kojem živimo u kojem pojam „sentimentalnost“ ima pogrdnu konotaciju nije na odmet pokušati, kroz čitanje ovog romana, u sebi probuditi, ili otkriti mentalnu organizaciju iskrenog saosećanja. Možda će u nama probuđeno, ili pronađeno to osećanje pomoći da razumemo glavnog junaka  ovog romana, a samim tim da razumemo i mnoge druge „sanjare“ koji obitavaju tu oko nas koje ili ne primećujemo, ili ih ne želimo primetiti. Koje ako i primetimo doživljavamo kao nekog ko nije iz ovog vremena. Na kraju, možda smo i mi sanjari? Iz tog razloga možda nam čitanje ovog romana može pomoći da sami sebe razumemo? Radnja romana je smeštena u Sankt Peterburgu u vreme kad nad ovim gradom lebde bele noći. Ko je glavni junak romana „Bele noći“? To je dvadesetšestogodišnji mladić, siromašni državni činovnik sa malom platom, koji živi u mal...

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

Roman "Majstor i Margarita" centralno je delo u književnom opusu M.A. Bulgakov a . Roman i ma zanimljivu umetničku strukturu: radnja romana se odvija u tri različite ravni. Prva ravan je realistični svet života Moskve tridesetih godina, druga ravan je svet koji čitaoca vodi u daleka vremena i događaje opisane u Bibliji, i na kraju, treća ravan je fantastični svet Volanda i njegovih veština. Karakteristika razvoja zavere u romanu je kršenje uzročno-posledičnih odnosa (iznenadnost, apsurdnost, nedoslednost) likova u romanu. Roman počinje u Moskvi, na Patrijaršijskom ribnjaku, gde se sastaju predsednik upravnog odbora jednog od najvećih moskovskih književnih udruženja MASSOLIT Mihail Aleksandrovič Berlioz i mladi pesnik Ivan Bezdomni. Suptilna Bulgakova ironija prožima svako poglavlje romana. Već u prvim redovima romana postoji parodija na kratice koje su bile u modi u tim godinama i ponekad nespretne skraćenice, a koje naglašavaju pripadnost klasi nepovoljnih književ...