Пређи на главни садржај

ZLATNO TELE NEŠEG DOBA

Skoro sam na televiziji imao priliku da pogledam filmski serijal “Zlatno tele“. Ponovo ga repriziraju i ponovo ga gledam Radi se o ekranizaciji satiričnog romana, kojeg sam pročitao mnogo ranije, o čemu ću nešto reći na kraju ove moje beleške, pod istim nazivom, kojeg su tridesetih godina prošlog veka napisali sovjetski pisci Iljf i Petrov. Ono što je interesantno za ovaj roman je to da su pisici uspeli da, u vremenu kad je roman nastao, prevare strogu sovjetsku cenzuru pa je tako ovaj roman ugledao svetlo dana još u vremenu Staljinove vladavine. Dok sam gledao filmski serijal, a ranije u čitanju, smejao sam se spoju satire i komike. Ali, taj smeh je bio i ostao obojen gorčinom.

Roman kritički govori, kroz jak satirični jezik o sovjetskoj vlasti, sovjetskim reformama o jednom sistemu koji je kada je ustoličen za nekoga bio sloboda a za nekoga ropstvo. U tom sistemu gde je ideološka forma bitnija od životne sadržine ne čudi postojanje svakondevice u kojoj prevarant hoće da prevari prevaranta koji je pak pre toga prevario društvo pa po tom osnovu došao do bogatstva. Lopov pljačka lopova koji je pre toga opljačkao narod. U ovakivim situacijama logički sled nalaže sledeći način razmišljanja; Ako je neko moga da opljačka narod, onda ja mogu da opljačkam tog što je opljačkao narod, ali isto tako i neko drugi može mene da opljaka koji sam opljačkao onoga koji je opljačkao narod. To je začarani krug apsurda i degradacije pravih sistema vrednosti. Ono što je najstrašnije je saznanje da svako vreme, svako društvo ima svog Bendera, svog Šuru, svog Panikovskog, svog Adama Kozljeviča, svog Korejku. Svako od njih, u okviru svog esnafa, traži svojih pet minuta da dođe do cilja. Želi ostvarivanje svojih snova. Svaki od njih ima svoj cilj. A ciljevi su im isti, doći do bogatstva. Doći do novca koji daje moć. Po onoj narodnoj cilj opravdava sredstvo, sve je dozvoljeno. Priča je toliko univerzalna da je njena univerzalnost takva da je ne samo da je prevazišla prošlost i sadašnjost, već je zakoračila i u budućnost. Bez obzira da li čitate roman ili gledate film ne možete se otrgunti utisku da su asocijacije na našu svakodnevicu i brojne i mnogostruke. Vraćam se na početak ovog mog pisanija. Roman sam imao prilike da pročitam početkom devedesetih godina, sad je to već dosta davno, kao student. I tada sam, u tim prilikama koje su nas okruživale, čitajući ga nalazio toliko sličnosti naše svakodnevice sa radnjom romana. Priča traje...Treba li primera za tu tvrdnju? Ne! Svako od nas to vidi i oseća.

Zlatno tele je nastalo davno u doba Mojsija, nastalo je u podnožiju Sinajske gore i evo sve do današnjih dana je opstalo. Nastalo je kao ljudska potreba, kao ljudski nagon. Nastalo je kao predmet obožavanja i klanjanja. Zlatno tele je i danas tu. Ne samo što je opstalo već se ono kroz vekove podgojilo i raskrupnjalo. Niko nije spreman da uništi zlatno tele koje tako lepo sija, čiji sjaj zaslepljuje oči. Možda će jednog dana zlatno tele samo, od svoje gojaznosti i uhranjenosti, pući i rasprsnuti se u hiljade komada. Zlatno tele će samo sebe uništiti. Šta će biti posle...O tome niko neće, ne želi da razmišlja.

Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI

- Memoari sanjara - Podnaslov romana Dostojevskog „Bele noći“ glasi „Sentimentalni roman“. „Bele noći“ jesu zapravo to, sentimentalna priča. Danas, u vremenu u kojem živimo u kojem pojam „sentimentalnost“ ima pogrdnu konotaciju nije na odmet pokušati, kroz čitanje ovog romana, u sebi probuditi, ili otkriti mentalnu organizaciju iskrenog saosećanja. Možda će u nama probuđeno, ili pronađeno to osećanje pomoći da razumemo glavnog junaka  ovog romana, a samim tim da razumemo i mnoge druge „sanjare“ koji obitavaju tu oko nas koje ili ne primećujemo, ili ih ne želimo primetiti. Koje ako i primetimo doživljavamo kao nekog ko nije iz ovog vremena. Na kraju, možda smo i mi sanjari? Iz tog razloga možda nam čitanje ovog romana može pomoći da sami sebe razumemo? Radnja romana je smeštena u Sankt Peterburgu u vreme kad nad ovim gradom lebde bele noći. Ko je glavni junak romana „Bele noći“? To je dvadesetšestogodišnji mladić, siromašni državni činovnik sa malom platom, koji živi u mal...

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

Roman "Majstor i Margarita" centralno je delo u književnom opusu M.A. Bulgakov a . Roman i ma zanimljivu umetničku strukturu: radnja romana se odvija u tri različite ravni. Prva ravan je realistični svet života Moskve tridesetih godina, druga ravan je svet koji čitaoca vodi u daleka vremena i događaje opisane u Bibliji, i na kraju, treća ravan je fantastični svet Volanda i njegovih veština. Karakteristika razvoja zavere u romanu je kršenje uzročno-posledičnih odnosa (iznenadnost, apsurdnost, nedoslednost) likova u romanu. Roman počinje u Moskvi, na Patrijaršijskom ribnjaku, gde se sastaju predsednik upravnog odbora jednog od najvećih moskovskih književnih udruženja MASSOLIT Mihail Aleksandrovič Berlioz i mladi pesnik Ivan Bezdomni. Suptilna Bulgakova ironija prožima svako poglavlje romana. Već u prvim redovima romana postoji parodija na kratice koje su bile u modi u tim godinama i ponekad nespretne skraćenice, a koje naglašavaju pripadnost klasi nepovoljnih književ...