Пређи на главни садржај

„ПСЕЋИ ВАЛЦЕР“

У сваком, иоле бољем циркусу једна од најатрактивнијих тачака јесте дресура паса. Гледаоци тада са уживањем гледају дресера који тера псе да играју, да плешу. Уз музику и награду, коју дресер држи у руци у виду укусног залогаја, пси плешу свој псећи валцер. Обавезно након те тачке публиком се проломи громки аплауз праћен смехом и радосним покличима...У богатој и непресушној музичкој баштини постоји једна дечија класична композиција која се свири са два прста. Композиција се зове „Псећи валцер“. Деца која крену на часове клавира радо свирају ту композицију јер је мелодија те музике веома пријемчива за уши, просто вам мами осмех на лицу. Поносни родитељи често своју децу терају да деца своје музичко знање пред другим људима демонстрирају управо свирајући ту мелодију...Леонид Андрејев је давне 1916. године написао драму у четири чина, која у поднаслову гласи поема усамљености, и дао јој име „Псећи валцер“. За разлику од циркуске тачке „Псећег валцера“ као и дечије истоимене композиције, Андрејевљев „Псећи валцер“ читаоцу на лице не навлачи смех, а понајмање усхићење и радост. Напротив, његов „Псећи валцер“ читаоцу у устима оставља опор укус, а осмех који се подкраде на ободима усана последица је жалосног сазнања до којег дођете када затворите последњу прочитану страницу те драме.

Када је, својевремено, Леонид Андрејев кренуо у писање драме „Псећи валцер“ имао је у виду Шопенхауерову изреку „Да је човек једина животиња која наноси бол другима без иједног циља сем жеље да то учини.“ У својим белешкама о овој драми Андрејев је између осталог записао:“ Псећи валцер је најскривенији и сурови смисао трагедије, која пориче смисао и разумност људског постојања. Изједначавање света и људи са псићима који плешу, које неко вуче за канап или им је показао коцку шећера – можда је светогрђе, али никако није једноставна и глупа неодлучност.“ Када је драму написао Андрејев је у својим белешкама нотирао следеће. „Тешко да ће се наћи храбро позориште и глумци, који се неће бојати неизбежне пропасти. Драма „Псећи валцер“ је велики испит и изазов за публику“. Управо је тако као што је и Андрејев написао. Колико год се враћао овом тексту у глави ми једнако одзвања питање колике су могућности гледаочеве перцепције у препознавању себе самог у том „светогрђу“?! Без обзира да ли се анализирају односи између Хенрија Тилеа и његовог брата Карла, или пак њихов заједнички или појединачни однос спрам Феклуше, или пак однос Хенрија према Јелисавети или на пример срећној жени, или неки други однос између протагониста ове приче увек ће се доћи до истог питања, само осветњеног из друге перспективе - о трагичности спознаје смисла људског постојања. Ко смо заправо ми? Што су времена у којима живимо грђа, што више у њима има варања, убистава, лажи, превара, подсмеха, суровости, то је тражење одговора на постављено питање неупоредиво теже. Рекао бих да је у таквим временима трагање за одговором на постављено питање равно сопственом уништењу због чега се радо клонимо од тражења одговора па на тај начин радо стапамо свој живот у наше мисли формирајући на тај начин своје свето двојство по којем живимо и свој живот уређујемо.

На крају не треба да чуди што више волимо да у циркусу видимо тачку дресуре паса у којој псићи плешу псећи валцер и да се томе слатко смејемо, и да томе радосно аплаудирамо, јер то су само слатки мали псићи...или да послушамо дечију композицију «Псећи валцер» коју нам невине детиње ручице, с два прстића и са осмехом на лицу, свирају на клавиру, него да прочитамо Андрејевељеву драму «Псећи валцер» и да о њој размислимо. Кад прочитамо ову драму видимо, боље речено откривамо да су ти мали псићи, којима се тако слатко смејемо у циркусу, заправо ми. Откривамо да се смејемо сами себи!

Коментари

Популарни постови са овог блога

ГОГОЉЕВ „ШИЊЕЛ“ – ПРИЧА О УНИШТАВАЊУ „МАЛОГ ЧОВЕКА“

Основна идеја приповетке „Шињел“ је прича о „малом човеку“, који је осакаћен и опљачкан од стране државе. У једном, усудио би се рећи, сјајном прозном колориту, сатканом од игре речи, Гогољ је скоро до савршенства на светло дана изнео своју запитаност, своју забринутост о страдању „малог човека“ у суровом свету. Прича о Акакију Акакијевичу Башмачкину, главном јунаку, је прича о човеку, о његовом животу и смтри која наступа под налетом друштвених околности. Бирократски државни апарат доводи човека у стање тупости, до тога да човек губи смисао сопственог постојања. Живот човека у бирократском апарату се своди на досадне и смешне државне папире. Своди се на живот без живота. Због тога не изненађује једна врста „просветљења“ којем приступа Акакиј Акакијевич приликом сазнања да је потребно да сашије нови шињел. Тај нови шињел постаје нешто због чега човек почиње да живи, постаје нешто чему се човек, после обиља безнађа, почиње надати, постаје нека ствар којој се човек, услед све муке ...

BELE NOĆI – DOSTOJEVSKI

- Memoari sanjara - Podnaslov romana Dostojevskog „Bele noći“ glasi „Sentimentalni roman“. „Bele noći“ jesu zapravo to, sentimentalna priča. Danas, u vremenu u kojem živimo u kojem pojam „sentimentalnost“ ima pogrdnu konotaciju nije na odmet pokušati, kroz čitanje ovog romana, u sebi probuditi, ili otkriti mentalnu organizaciju iskrenog saosećanja. Možda će u nama probuđeno, ili pronađeno to osećanje pomoći da razumemo glavnog junaka  ovog romana, a samim tim da razumemo i mnoge druge „sanjare“ koji obitavaju tu oko nas koje ili ne primećujemo, ili ih ne želimo primetiti. Koje ako i primetimo doživljavamo kao nekog ko nije iz ovog vremena. Na kraju, možda smo i mi sanjari? Iz tog razloga možda nam čitanje ovog romana može pomoći da sami sebe razumemo? Radnja romana je smeštena u Sankt Peterburgu u vreme kad nad ovim gradom lebde bele noći. Ko je glavni junak romana „Bele noći“? To je dvadesetšestogodišnji mladić, siromašni državni činovnik sa malom platom, koji živi u mal...

KRATKO RAZMIŠLJANJE O ROMANU „MAJSTOR I MARGARITA“

Roman "Majstor i Margarita" centralno je delo u književnom opusu M.A. Bulgakov a . Roman i ma zanimljivu umetničku strukturu: radnja romana se odvija u tri različite ravni. Prva ravan je realistični svet života Moskve tridesetih godina, druga ravan je svet koji čitaoca vodi u daleka vremena i događaje opisane u Bibliji, i na kraju, treća ravan je fantastični svet Volanda i njegovih veština. Karakteristika razvoja zavere u romanu je kršenje uzročno-posledičnih odnosa (iznenadnost, apsurdnost, nedoslednost) likova u romanu. Roman počinje u Moskvi, na Patrijaršijskom ribnjaku, gde se sastaju predsednik upravnog odbora jednog od najvećih moskovskih književnih udruženja MASSOLIT Mihail Aleksandrovič Berlioz i mladi pesnik Ivan Bezdomni. Suptilna Bulgakova ironija prožima svako poglavlje romana. Već u prvim redovima romana postoji parodija na kratice koje su bile u modi u tim godinama i ponekad nespretne skraćenice, a koje naglašavaju pripadnost klasi nepovoljnih književ...